Udzielając zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki, Zamawiający podejmuje rokowania tylko z jednym wykonawcą i z nim zawiera umowę. Z tego powodu jest to tryb, którego stosowanie ustawodawca dopuszcza tylko w szczególnych, określonych ustawowo sytuacjach. Tym samym, Zamawiający uprawniony będzie do udzielenia zamówienia publicznego z wolnej ręki jeżeli zachodzi jedna z przesłanek, o których mowa w art. 67 ust. 1 Pzp14. Zarówno Sąd Najwyższy jak i Naczelny Sąd Administracyjny, wielokrotnie podkreślały, iż przepisy zezwalające na odstąpienie od stosowania trybu podstawowego muszą być interpretowane ściśle, a lista przesłanek umożliwiających zastosowanie poszczególnych trybów jest zamknięta.
Ze skorzystaniem z trybu zamówienia z wolnej rÄ™ki Å‚Ä…czy siÄ™, poza wyjÄ…tkami okreÅ›lonymi w Pzp, obowiÄ…zek zawiadomienia o tym fakcie Prezesa UrzÄ™du ZamówieÅ„ Publicznych (dalej „Prezes UrzÄ™du”). Udzielenie zamówienia publicznego w postÄ™powaniu, w którym nie dopeÅ‚niono tego obowiÄ…zku stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych w Å›wietle art. 17 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialnoÅ›ci za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114 z późn. zm.). Jeżeli na podstawie informacji zawartych w zawiadomieniu Prezes UrzÄ™du uzna, iż istnieje uzasadnione podejrzenie, że w postÄ™powaniu o udzielenie zamówienia publicznego doszÅ‚o do naruszenia przepisów ustawy, które mogÅ‚o mieć wpÅ‚yw na jego wynik może, wszcząć kontrolÄ™ doraźnÄ… takiego postÄ™powania. Jeżeli w wyniku kontroli stwierdzone zostanie, że udzielenie zamówienia publicznego nastÄ…piÅ‚o z naruszeniem przepisów dotyczÄ…cych przesÅ‚anek stosowania trybu zamówienia z wolnej rÄ™ki (naruszenie okreÅ›lone w art. 17 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o odpowiedzialnoÅ›ci za naruszenie dyscypliny finansów publicznych), Prezes UrzÄ™du kieruje zawiadomienie do wÅ‚aÅ›ciwego rzecznika dyscypliny finansów publicznych, jak również może zastosować Å›rodki przysÅ‚ugujÄ…ce mu z mocy ustawy (powództwo o stwierdzenie nieważnoÅ›ci umowy na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 1 Pzp lub naÅ‚ożyć karÄ™ pieniężnÄ… na podstawie art. 200 ust. 1 pkt 1 lit. a) Pzp.Dla zastosowania trybu zamówienia z wolnej reki w oparciu o przepis statuowany w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b) Pzp konieczne jest stwierdzenie, że istnieje tylko jeden wykonawca zdolny do zrealizowania zamówienia ze wzglÄ™du na konieczność ochrony uregulowanych w odrÄ™bnych przepisach praw wyÅ‚Ä…cznych. Aby odwoÅ‚ać siÄ™ do przesÅ‚anki praw wyÅ‚Ä…cznych, nie wystarczy jednak, że dany produkt chroniony jest prawami wyÅ‚Ä…cznymi – niezbÄ™dne jest również wykazanie, że produkty te mogÄ… być wytworzone lub dostarczone tylko przez okreÅ›lonego wykonawcÄ™. Należy wykazać również, że na rynku nie istniejÄ… rozwiÄ…zania równoważne rozwiÄ…zaniom, objÄ™tym prawem autorskim lub patentem, które odpowiadaÅ‚yby potrzebom ZamawiajÄ…cego. Tym samym, w sytuacji, gdy na rynku istnieje możliwość uzyskania zamówienia od innych wykonawców nie może on powoÅ‚ywać siÄ™ na przesÅ‚anki okreÅ›lone w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b) Pzp, ponieważ prowadziÅ‚oby to do nierównego traktowania wykonawców.
W Å›wietle przedstawionych powyżej zasad prawidÅ‚owa interpretacja przesÅ‚anek udzielenia zamówienia w trybie art. 67 ust 1 pkt 1 lit. b) Pzp, wymaga aby istniejÄ…cy stan faktyczny spowodowany byÅ‚ przyczynami obiektywnymi, niezależnymi w żaden sposób od czynnoÅ›ci prawnych i innych dziaÅ‚aÅ„ ZamawiajÄ…cego. Nie można wiÄ™c uznać, że speÅ‚nione zostaÅ‚y przesÅ‚anki art. 67 ust 1 pkt 1 lit b) Pzp, jeżeli okolicznoÅ›ci uzasadniajÄ…ce zastosowanie tego przepisu – tj. istnienie praw wyÅ‚Ä…cznych chronionych przepisami prawa – majÄ… swoje źródÅ‚o w zdarzeniach, za które odpowiedzialność ponosi ZamawiajÄ…cy. Innymi sÅ‚owy dziaÅ‚anie ZamawiajÄ…cego nie może w żaden sposób powodować zaistnienia okolicznoÅ›ci, od których powstania ustawodawca uzależnia zastosowanie trybu zamówienia z wolnej rÄ™ki. Brak jednoczesnego wskazania w umowie na prace projektowe zobowiÄ…zania autora projektu do sprawowania nadzoru autorskiego należy uznać za bÅ‚Ä…d, zaÅ› wskazanie ZamawiajÄ…cego na przyszÅ‚Ä… umowÄ™, która okreÅ›li warunki sprawowania tego nadzoru jest postÄ™powaniem niewÅ‚aÅ›ciwym, szczególnie w sytuacji kiedy ZamawiajÄ…cy już w chwili wszczÄ™cia procedury majÄ…cej wyÅ‚onić autora dokumentacji projektowej ma Å›wiadomość koniecznoÅ›ci sprawowania nadzoru autorskiego.
Zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. - Dz. U. Nr 207, poz. 2016 z 2003 r. z poźn. zm.) do podstawowych obowiązków projektanta należy sprawowanie nadzoru autorskiego na żądanie inwestora lub właściwego organu w zakresie:
- stwierdzania w toku wykonywania robót budowlanych zgodności realizacji z projektem,
- uzgadniania możliwości wprowadzenia rozwiązań zamiennych w stosunku do przewidzianych w projekcie, zgłoszonych przez kierownika budowy lub inspektora nadzoru inwestorskiego.
Nałożenie obowiązku pełnienia nadzoru autorskiego na projektanta może powstać w dwojaki sposób, bądź poprzez decyzję administracyjną wydaną zgodnie z dyspozycją przepisu art. 19 Prawa budowlanego, bądź zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 pkt 3 przywołanej ustawy, który statuuje fakultatywne uprawnienie inwestora, który może ale nie musi nakładać takiego obowiązku na projektanta. Należy w tym momencie zaznaczyć, iż istnieje wyjątek od przywołanej powyżej zasady. W sytuacji spełnienia przesłanek wymienionych w art. 18 ust. 1 pkt 5 Prawa budowlanego, inwestor jest zobowiązany zapewnić nadzór nad wykonywaniem robót budowlanych. Obowiązek statuowany w art. 18 ust. 1 pkt 5 Prawa budowlanego wynika explicite z przepisów prawa ,należy jednocześnie zauważyć, iż inaczej niż w wypadku wyjątków wynikających z dyspozycji art. 19 Prawa budowlanego, nie jest niezbędne nałożenie na inwestora wskazanego obowiązku przez właściwy organ w decyzji o pozwoleniu na budowę.Stosownie do dyspozycji art. 20 ust. 1 pkt 4 Prawa budowlanego projektant zobowiązany jest sprawować nadzór autorski w zakresie stwierdzania w toku wykonywania robót budowlanych zgodności realizacji z projektem oraz uzgadniania możliwości wprowadzenia rozwiązań zamiennych w stosunku do przewidzianych w projekcie, zgłoszonych przez kierownika budowy lub inspektora nadzoru inwestorskiego. Nadzór autorski sprawowany jest w wypadku wystąpienia żądania inwestora lub uprawnionego organu, projektant zaś nie może się od niego uchylić pod rygorem odpowiedzialności zawodowej. Istnieje jednakże możliwość powierzenia wykonywania nadzoru autorskiego innemu projektantowi, nawet bez wiedzy i zgody autora, jednak nadzór wykonywany w takiej formie jest wówczas nadzorem nad wykonywanymi robotami budowlanymi, któremu nie można przypisać charakteru nadzoru autorskiego. W opozycji do przedstawionego powyżej zapatrywania należy wskazać pogląd, iż nadzór autorski wykonywany przez inną osobę niż autor dokumentacji projektowej wypełnia cechy nadzoru autorskiego w rozumieniu Prawa budowlanego, pozbawia jednakże twórcę uprawnienia do odpłatnego działania, do którego umocowany jest na podstawie dyspozycji art. 16 ust. 5 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tj. Dz. U. z 2006 r. nr 90, poz. 631).
Prawo budowlane nakłada na inwestora obowiązek bezzwłocznego zawiadomienia właściwego organu o zmianie projektanta sprawującego nadzór autorski podając, od kiedy nastąpiła zmiana. Do zawiadomienia należy dołączyć oświadczenia o przejęciu sprawowanych obowiązków. Należy zauważyć, iż ustawodawca nie dopuszcza w ogóle możliwości zaprzestania pełnienia nałożonych obowiązków, w tym pełnienia nadzoru autorskiego. Z dyspozycji art. 44 pkt 3 Prawa budowlanego wynika, że może zmienić się tylko osoba pełniąca taką funkcję, do obowiązków inwestora należy zaś zawiadomienie właściwego organu o takiej zmianie i dołączenia stosownego oświadczenia. Właściwym jest przywołanie poglądu zgodnie z którym, zmiana projektanta sprawującego nadzór autorski powinna być wynikiem określonych okoliczności, stojących na przeszkodzie dalszemu sprawowaniu nadzoru przez konkretną osobę, jak np. choroba czy konieczność wyjazdu za granicę. Jednocześnie należy zauważyć, iż procedura dokonywania tego rodzaju zmiany, poza przyjmowaniem obowiązków przez nowo wyznaczoną do tego osobę oraz zawiadamianiem właściwego organu o zmianie, nie została ustawowo sprecyzowana.
Należy nadmienić, iż pomimo istnienia regulacji pozwalającej na zmianę osoby sprawującej nadzór autorski, stanowiącej wyjątek od generalnej zasady, iż nadzór autorski może być sprawowany jedynie przez projektanta, czyli twórcę utworu co ma potwierdzenie w regulacjach zawartych w art 16 ust. 5 prawa autorskiego stanowiącym, że jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronią nieograniczoną w czasie i nie podlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem, a w szczególności prawo do nadzoru nad sposobem korzystania z utworu, autorskich praw osobistych nie można zbyć, wygasają one dopiero wraz ze śmiercią autora utworu. Tym samym twórca dokumentacji projektowej nie może praw osobistych, tak jak autorskich praw majątkowych przenieść na Zamawiającego. Co do zasady więc tylko twórca dokumentacji projektowej, posiadający autorskie prawa osobiste do utworu uprawniony jest do świadczenia usługi pełnienia nadzoru autorskiego.Dla porządku należy zauważyć, iż zgodnie z przepisami prawa odpowiedzialności zawodowej w budownictwie podlegają osoby wykonujące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, które uchylają się od podjęcia nadzoru autorskiego lub wykonują niedbale obowiązki wynikające z pełnienia tego nadzoru.
W toku kontroli przeprowadzonych przez Prezesa Urzędu, a dotyczących sprawowania nadzoru autorskiego stwierdzono następujące nieprawidłowości odnoszące się do przesłanki wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki w oparciu o art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b) Pzp:
Przykład 1 (KZ/1035/10)
Przedmiotowa kontrola dotyczyÅ‚a legalnoÅ›ci wyboru trybu zamówienia z wolnej rÄ™ki, dla postÄ™powania którego przedmiotem byÅ‚o Å›wiadczenie usÅ‚ugi peÅ‚nienia nadzoru autorskiego przez autora dokumentacji na podstawie, której realizowane jest zadanie inwestycyjne w ramach projektu POIIÅš 7. 1-41 Modernizacja linii kolejowej E65/C - E 65 na odcinku Warszawa – Gdynia - obszar LCS DziaÅ‚dowo”
Zamawiający wiedząc, iż realizacja projektu wymaga sprawowania nadzoru autorskiego przez projektanta, o czym świadczy treść postanowienia w pkt 4.2.5 ust. 2 Opisu Przedmiotu Zamówienia stanowiącego załącznik nr 1 do umowy FS2004/PL/16/C/PT/006-01 z dnia 24 sierpnia 2006r. oraz nie ujmując tej usługi w ramach przedmiotu zamówienia na prace projektowe, spowodował, iż usługa pełnienia nadzoru autorskiego, która jest ściśle powiązana z wykonaniem projektu, stała się przedmiotem odrębnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie niekonkurencyjnym. Włączenie usługi pełnienia nadzoru autorskiego do przedmiotu zamówienia na wykonanie projektu pozwoliłoby na realizację tego zamówienia w trybie konkurencyjnym. Zatem, udzielenie zamówienia na nadzór autorski w trybie z wolnej ręki nie wynika z okoliczności obiektywnych niezależnych od Zamawiającego, lecz jest wynikiem działania Zamawiającego, polegającego na rozdzieleniu przedmiotu zamówienia.
Przykład 2 (KZ/1577/10)
Przedmiotowa kontrola dotyczyÅ‚a legalnoÅ›ci wyboru trybu zamówienia z wolnej rÄ™ki, dla postÄ™powania którego przedmiotem byÅ‚o Å›wiadczenie usÅ‚ugi peÅ‚nienia nadzoru autorskiego w ramach realizacji zadania inwestycyjnego pod nazwÄ… „Budowa budynku dla SÄ…du OkrÄ™gowego i SÄ…du Rejonowego w Poznaniu przy ul. KoÅ›ciuszki 136”.
Zamawiający wyjaśnił, iż fakt wykonania dokumentacji projektowej przez wykonawcę przesądza, iż usługa sprawowania nadzoru autorskiego również musi być prowadzona wyłącznie przez jednego wykonawcę (autora dokumentacji projektowej) ze względu na istnienie praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów tj.: art. 16 prawa autorskiego i art. 20 ust. 1 prawa budowlanego. Zamawiający wskazał, iż brak uwzględnienia usługi pełnienia nadzoru autorskiego w ramach poprzedniego postępowania na opracowanie dokumentacji projektowej, wynikał m.in. z braku możliwości zabezpieczenia środków na wykonanie tego zadania.
Zamawiający wprowadzając zapisy stanowiące, iż Projektant będzie zobowiązany do pełnienia nadzoru autorskiego nad inwestycją, co zostanie ustalone w odrębnej umowie (§ 5 ust. 4 umowy nr IR-2240-157/07 z dnia 21 grudnia 2007 r., Regulamin konkursu na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej na budowę budynku dla części agend Sądu Okręgowego oraz Sądu Rejonowego w Poznaniu przy ulicy Kościuszki 136 rozdział IX pkt 2 ust. 10) potwierdził, iż już na etapie konkursu na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej, miał świadomość konieczności sprawowania nadzoru autorskiego, a co za tym idzie winien był już w regulaminie oraz ogłoszeniu o konkursie przewidzieć, nagrodę w postaci wykonania dokumentacji kosztorysowo - projektowej wraz z usługą pełnienia nadzoru autorskiego. Tym samym zaproszenie do negocjacji w trybie z wolnej ręki skierowane do zwycięzcy konkursu swoim przedmiotem obejmowałoby obie nierozerwalnie ze sobą związane usługi.
PrzykÅ‚ad 3 (KZ/1193/10)Przedmiotowa kontrola dotyczyÅ‚a legalnoÅ›ci wyboru trybu zamówienia z wolnej rÄ™ki, dla postÄ™powania którego przedmiotem byÅ‚o peÅ‚nienie nadzoru autorskiego nad realizacjÄ… inwestycji pn.: „rozbudowa drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Rawa Mazowiecka – granica województwa łódzkiego odcinek km 386+000 do km 408+805”.
Zamawiający wskazał, iż nie przewidział w ramach poprzedniego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego usługi pełnienia nadzoru autorskiego, ponieważ nie był w stanie przewidzieć terminu udzielenia zamówienia na roboty budowlane oraz ukończenia tych robót na etapie zlecania wykonania dokumentacji projektowej, co skutkowałoby zawarciem umowy z nieokreślonym, bądź nadmiernie długim, nierzeczywistym terminem jej realizacji. Zamawiający podniósł, iż nie był w stanie określić prawidłowo ceny za usługę pełnienia nadzoru autorskiego ze względu na odstęp czasu pomiędzy postępowaniem na wykonanie dokumentacji a udzieleniem zamówienia na usługę nadzoru autorskiego. Zaznaczył, iż włączenie nadzoru autorskiego do zamówienia na wykonanie dokumentacji projektowej, wymuszające konieczność określenia przez wykonawców kwoty na pełnienie nadzoru autorskiego byłoby ekonomicznie nieuzasadnione.
W niniejszej sprawie w §1 ust. 2 umowy (nr 1/08/U/2008) na wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego z dnia 11 sierpnia 2008 r., zostało zastrzeżone, że wykonawca zobowiązuje się do pełnienia nadzoru autorskiego w czasie robót budowlanych realizowanych na podstawie dokumentacji projektowej, z tym że na prace związane z pełnieniem nadzoru autorskiego zostanie zawarta odrębna umowa w terminie związanym z rozpoczęciem robót budowlanych. Tym samym, pomimo konieczności udzielenia zamówienia na pełnienie nadzoru autorskiego Zamawiający pominął tę usługę w umowie na wykonanie dokumentacji projektowej.
Okoliczność nie objęcia w ramach postępowania na prace projektowe usługi pełnienia nadzoru autorskiego, z uwagi na brak możliwości określenia ostatecznego terminu realizacji przedmiotowego zadania inwestycyjnego nie znajduje uzasadnienia. Nie było bowiem przeszkód, aby Zamawiający zastrzegł realizację tych usług w umowie na prace projektowe bez określenia terminu ich wykonywania. Nie ulega bowiem wątpliwości, iż usługi nadzoru autorskiego mogą być wykonywane jedynie w toku wykonywania robót budowlanych (art. 20 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo budowlane). Nie znając dokładnych dat wykonania robót budowlanych można również w specyfikacji istotnych warunków zamówienia przewidzieć możliwość ich zmiany.
Opinia pochodzi z Informatora Urzędu Zamówień Publicznych, sierpień 2011, nr 8, www.uzp.gov.pl