Serwis NowePrzetargi.pl używa plików cookies (ciasteczek). Stosujemy je w celach zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z naszego serwisu, np. zapamiętywanie preferencji i ustawień na naszych stronach lub zbieranie
informacji dotycz±cych statystyki odwiedzin serwisu. Korzystanie z serwisu NowePrzetargi.pl jest jednoczesnym wyrażeniem zgody na używanie plików cookies (ciasteczek), zgodnie z aktualnymi ustawieniami przegl±darki.
Przeczytaj nasz± politykÄ™ prywatnosci. W każdej chwili można zmienić ustawienia w przegl±darce tak aby nie pobieraÅ‚a ona ciasteczek.  zamknij
Przelicznik EURO
w Zamówieniach:
4,3117
ObowiÄ…zek stosowania ustawy Pzp od:
kwoty 30.000 EURO, czyli 129.351 zł
Najczęściej popełniane błędy w zamówieniach publicznych
Poniżej znajdą Państwo najistotniejsze fragmenty wystąpień pokontrolnych sporządzanych przez organy nadzoru i kontroli (NIK, RIO, UKS). Wskazane w nich są błędy najczęściej popełniane przez Zamawiających w toku prowadzonych procedur zamówień publicznych.

Udzielanie zamówienia publicznego na wykonanie usługi nadzoru autorskiego w oparciu o art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy Pzp

Rozważania nad przeprowadzaniem zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki na sprawowanie nadzoru autorskiego na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b) Pzp, wypada rozpocząć od zakreślenia podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych. Jednym z fundamentalnych przepisów, mających znaczenie dla realizacji tych zasad jest art. 10 Pzp ustanawiający zasadę prymatu procedur otwartych. Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 Pzp podstawowymi trybami udzielania zamówienia są przetarg nieograniczony oraz przetarg ograniczony, zaś ust. 2 ww. przepisu stanowi, iż Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki, zapytania cenę albo licytacji elektronicznej tylko w przypadkach określonych w ustawie. Mając na uwadze, że zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki jest wyjątkiem od ogólnej zasady, przesłanki jego zastosowania należy interpretować ściśle a podmiot, który się na nie powołuje musi być w stanie je udowodnić.
Udzielając zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki, Zamawiający podejmuje rokowania tylko z jednym wykonawcą i z nim zawiera umowę. Z tego powodu jest to tryb, którego stosowanie ustawodawca dopuszcza tylko w szczególnych, określonych ustawowo sytuacjach. Tym samym, Zamawiający uprawniony będzie do udzielenia zamówienia publicznego z wolnej ręki jeżeli zachodzi jedna z przesłanek, o których mowa w art. 67 ust. 1 Pzp14. Zarówno Sąd Najwyższy jak i Naczelny Sąd Administracyjny, wielokrotnie podkreślały, iż przepisy zezwalające na odstąpienie od stosowania trybu podstawowego muszą być interpretowane ściśle, a lista przesłanek umożliwiających zastosowanie poszczególnych trybów jest zamknięta.

Ze skorzystaniem z trybu zamówienia z wolnej rÄ™ki Å‚Ä…czy siÄ™, poza wyjÄ…tkami okreÅ›lonymi w Pzp, obowiÄ…zek zawiadomienia o tym fakcie Prezesa UrzÄ™du ZamówieÅ„ Publicznych (dalej „Prezes UrzÄ™du”). Udzielenie zamówienia publicznego w postÄ™powaniu, w którym nie dopeÅ‚niono tego obowiÄ…zku stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych w Å›wietle art. 17 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialnoÅ›ci za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114 z późn. zm.). Jeżeli na podstawie informacji zawartych w zawiadomieniu Prezes UrzÄ™du uzna, iż istnieje uzasadnione podejrzenie, że w postÄ™powaniu o udzielenie zamówienia publicznego doszÅ‚o do naruszenia przepisów ustawy, które mogÅ‚o mieć wpÅ‚yw na jego wynik może, wszcząć kontrolÄ™ doraźnÄ… takiego postÄ™powania. Jeżeli w wyniku kontroli stwierdzone zostanie, że udzielenie zamówienia publicznego nastÄ…piÅ‚o z naruszeniem przepisów dotyczÄ…cych przesÅ‚anek stosowania trybu zamówienia z wolnej rÄ™ki (naruszenie okreÅ›lone w art. 17 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o odpowiedzialnoÅ›ci za naruszenie dyscypliny finansów publicznych), Prezes UrzÄ™du kieruje zawiadomienie do wÅ‚aÅ›ciwego rzecznika dyscypliny finansów publicznych, jak również może zastosować Å›rodki przysÅ‚ugujÄ…ce mu z mocy ustawy (powództwo o stwierdzenie nieważnoÅ›ci umowy na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 1 Pzp lub naÅ‚ożyć karÄ™ pieniężnÄ… na podstawie art. 200 ust. 1 pkt 1 lit. a) Pzp.

Dla zastosowania trybu zamówienia z wolnej reki w oparciu o przepis statuowany w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b) Pzp konieczne jest stwierdzenie, że istnieje tylko jeden wykonawca zdolny do zrealizowania zamówienia ze wzglÄ™du na konieczność ochrony uregulowanych w odrÄ™bnych przepisach praw wyÅ‚Ä…cznych. Aby odwoÅ‚ać siÄ™ do przesÅ‚anki praw wyÅ‚Ä…cznych, nie wystarczy jednak, że dany produkt chroniony jest prawami wyÅ‚Ä…cznymi – niezbÄ™dne jest również wykazanie, że produkty te mogÄ… być wytworzone lub dostarczone tylko przez okreÅ›lonego wykonawcÄ™. Należy wykazać również, że na rynku nie istniejÄ… rozwiÄ…zania równoważne rozwiÄ…zaniom, objÄ™tym prawem autorskim lub patentem, które odpowiadaÅ‚yby potrzebom ZamawiajÄ…cego. Tym samym, w sytuacji, gdy na rynku istnieje możliwość uzyskania zamówienia od innych wykonawców nie może on powoÅ‚ywać siÄ™ na przesÅ‚anki okreÅ›lone w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b) Pzp, ponieważ prowadziÅ‚oby to do nierównego traktowania wykonawców.

W Å›wietle przedstawionych powyżej zasad prawidÅ‚owa interpretacja przesÅ‚anek udzielenia zamówienia w trybie art. 67 ust 1 pkt 1 lit. b) Pzp, wymaga aby istniejÄ…cy stan faktyczny spowodowany byÅ‚ przyczynami obiektywnymi, niezależnymi w żaden sposób od czynnoÅ›ci prawnych i innych dziaÅ‚aÅ„ ZamawiajÄ…cego. Nie można wiÄ™c uznać, że speÅ‚nione zostaÅ‚y przesÅ‚anki art. 67 ust 1 pkt 1 lit b) Pzp, jeżeli okolicznoÅ›ci uzasadniajÄ…ce zastosowanie tego przepisu – tj. istnienie praw wyÅ‚Ä…cznych chronionych przepisami prawa – majÄ… swoje źródÅ‚o w zdarzeniach, za które odpowiedzialność ponosi ZamawiajÄ…cy. Innymi sÅ‚owy dziaÅ‚anie ZamawiajÄ…cego nie może w żaden sposób powodować zaistnienia okolicznoÅ›ci, od których powstania ustawodawca uzależnia zastosowanie trybu zamówienia z wolnej rÄ™ki. Brak jednoczesnego wskazania w umowie na prace projektowe zobowiÄ…zania autora projektu do sprawowania nadzoru autorskiego należy uznać za bÅ‚Ä…d, zaÅ› wskazanie ZamawiajÄ…cego na przyszÅ‚Ä… umowÄ™, która okreÅ›li warunki sprawowania tego nadzoru jest postÄ™powaniem niewÅ‚aÅ›ciwym, szczególnie w sytuacji kiedy ZamawiajÄ…cy już w chwili wszczÄ™cia procedury majÄ…cej wyÅ‚onić autora dokumentacji projektowej ma Å›wiadomość koniecznoÅ›ci sprawowania nadzoru autorskiego.

Zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. - Dz. U. Nr 207, poz. 2016 z 2003 r. z poźn. zm.) do podstawowych obowiązków projektanta należy sprawowanie nadzoru autorskiego na żądanie inwestora lub właściwego organu w zakresie:
  1. stwierdzania w toku wykonywania robót budowlanych zgodności realizacji z projektem,
  2. uzgadniania możliwości wprowadzenia rozwiązań zamiennych w stosunku do przewidzianych w projekcie, zgłoszonych przez kierownika budowy lub inspektora nadzoru inwestorskiego.
Nałożenie obowiązku pełnienia nadzoru autorskiego na projektanta może powstać w dwojaki sposób, bądź poprzez decyzję administracyjną wydaną zgodnie z dyspozycją przepisu art. 19 Prawa budowlanego, bądź zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 pkt 3 przywołanej ustawy, który statuuje fakultatywne uprawnienie inwestora, który może ale nie musi nakładać takiego obowiązku na projektanta. Należy w tym momencie zaznaczyć, iż istnieje wyjątek od przywołanej powyżej zasady. W sytuacji spełnienia przesłanek wymienionych w art. 18 ust. 1 pkt 5 Prawa budowlanego, inwestor jest zobowiązany zapewnić nadzór nad wykonywaniem robót budowlanych. Obowiązek statuowany w art. 18 ust. 1 pkt 5 Prawa budowlanego wynika explicite z przepisów prawa ,należy jednocześnie zauważyć, iż inaczej niż w wypadku wyjątków wynikających z dyspozycji art. 19 Prawa budowlanego, nie jest niezbędne nałożenie na inwestora wskazanego obowiązku przez właściwy organ w decyzji o pozwoleniu na budowę.

Stosownie do dyspozycji art. 20 ust. 1 pkt 4 Prawa budowlanego projektant zobowiązany jest sprawować nadzór autorski w zakresie stwierdzania w toku wykonywania robót budowlanych zgodności realizacji z projektem oraz uzgadniania możliwości wprowadzenia rozwiązań zamiennych w stosunku do przewidzianych w projekcie, zgłoszonych przez kierownika budowy lub inspektora nadzoru inwestorskiego. Nadzór autorski sprawowany jest w wypadku wystąpienia żądania inwestora lub uprawnionego organu, projektant zaś nie może się od niego uchylić pod rygorem odpowiedzialności zawodowej. Istnieje jednakże możliwość powierzenia wykonywania nadzoru autorskiego innemu projektantowi, nawet bez wiedzy i zgody autora, jednak nadzór wykonywany w takiej formie jest wówczas nadzorem nad wykonywanymi robotami budowlanymi, któremu nie można przypisać charakteru nadzoru autorskiego. W opozycji do przedstawionego powyżej zapatrywania należy wskazać pogląd, iż nadzór autorski wykonywany przez inną osobę niż autor dokumentacji projektowej wypełnia cechy nadzoru autorskiego w rozumieniu Prawa budowlanego, pozbawia jednakże twórcę uprawnienia do odpłatnego działania, do którego umocowany jest na podstawie dyspozycji art. 16 ust. 5 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tj. Dz. U. z 2006 r. nr 90, poz. 631).

Prawo budowlane nakłada na inwestora obowiązek bezzwłocznego zawiadomienia właściwego organu o zmianie projektanta sprawującego nadzór autorski podając, od kiedy nastąpiła zmiana. Do zawiadomienia należy dołączyć oświadczenia o przejęciu sprawowanych obowiązków. Należy zauważyć, iż ustawodawca nie dopuszcza w ogóle możliwości zaprzestania pełnienia nałożonych obowiązków, w tym pełnienia nadzoru autorskiego. Z dyspozycji art. 44 pkt 3 Prawa budowlanego wynika, że może zmienić się tylko osoba pełniąca taką funkcję, do obowiązków inwestora należy zaś zawiadomienie właściwego organu o takiej zmianie i dołączenia stosownego oświadczenia. Właściwym jest przywołanie poglądu zgodnie z którym, zmiana projektanta sprawującego nadzór autorski powinna być wynikiem określonych okoliczności, stojących na przeszkodzie dalszemu sprawowaniu nadzoru przez konkretną osobę, jak np. choroba czy konieczność wyjazdu za granicę. Jednocześnie należy zauważyć, iż procedura dokonywania tego rodzaju zmiany, poza przyjmowaniem obowiązków przez nowo wyznaczoną do tego osobę oraz zawiadamianiem właściwego organu o zmianie, nie została ustawowo sprecyzowana.

Należy nadmienić, iż pomimo istnienia regulacji pozwalającej na zmianę osoby sprawującej nadzór autorski, stanowiącej wyjątek od generalnej zasady, iż nadzór autorski może być sprawowany jedynie przez projektanta, czyli twórcę utworu co ma potwierdzenie w regulacjach zawartych w art 16 ust. 5 prawa autorskiego stanowiącym, że jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronią nieograniczoną w czasie i nie podlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem, a w szczególności prawo do nadzoru nad sposobem korzystania z utworu, autorskich praw osobistych nie można zbyć, wygasają one dopiero wraz ze śmiercią autora utworu. Tym samym twórca dokumentacji projektowej nie może praw osobistych, tak jak autorskich praw majątkowych przenieść na Zamawiającego. Co do zasady więc tylko twórca dokumentacji projektowej, posiadający autorskie prawa osobiste do utworu uprawniony jest do świadczenia usługi pełnienia nadzoru autorskiego.

Dla porządku należy zauważyć, iż zgodnie z przepisami prawa odpowiedzialności zawodowej w budownictwie podlegają osoby wykonujące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, które uchylają się od podjęcia nadzoru autorskiego lub wykonują niedbale obowiązki wynikające z pełnienia tego nadzoru.

W toku kontroli przeprowadzonych przez Prezesa Urzędu, a dotyczących sprawowania nadzoru autorskiego stwierdzono następujące nieprawidłowości odnoszące się do przesłanki wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki w oparciu o art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b) Pzp:

Przykład 1 (KZ/1035/10)
Przedmiotowa kontrola dotyczyÅ‚a legalnoÅ›ci wyboru trybu zamówienia z wolnej rÄ™ki, dla postÄ™powania którego przedmiotem byÅ‚o Å›wiadczenie usÅ‚ugi peÅ‚nienia nadzoru autorskiego przez autora dokumentacji na podstawie, której realizowane jest zadanie inwestycyjne w ramach projektu POIIÅš 7. 1-41 Modernizacja linii kolejowej E65/C - E 65 na odcinku Warszawa – Gdynia - obszar LCS DziaÅ‚dowo” ZamawiajÄ…cy wiedzÄ…c, iż realizacja projektu wymaga sprawowania nadzoru autorskiego przez projektanta, o czym Å›wiadczy treść postanowienia w pkt 4.2.5 ust. 2 Opisu Przedmiotu Zamówienia stanowiÄ…cego zaÅ‚Ä…cznik nr 1 do umowy FS2004/PL/16/C/PT/006-01 z dnia 24 sierpnia 2006r. oraz nie ujmujÄ…c tej usÅ‚ugi w ramach przedmiotu zamówienia na prace projektowe, spowodowaÅ‚, iż usÅ‚uga peÅ‚nienia nadzoru autorskiego, która jest Å›ciÅ›le powiÄ…zana z wykonaniem projektu, staÅ‚a siÄ™ przedmiotem odrÄ™bnego postÄ™powania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie niekonkurencyjnym. WÅ‚Ä…czenie usÅ‚ugi peÅ‚nienia nadzoru autorskiego do przedmiotu zamówienia na wykonanie projektu pozwoliÅ‚oby na realizacjÄ™ tego zamówienia w trybie konkurencyjnym. Zatem, udzielenie zamówienia na nadzór autorski w trybie z wolnej rÄ™ki nie wynika z okolicznoÅ›ci obiektywnych niezależnych od ZamawiajÄ…cego, lecz jest wynikiem dziaÅ‚ania ZamawiajÄ…cego, polegajÄ…cego na rozdzieleniu przedmiotu zamówienia.

Przykład 2 (KZ/1577/10)

Przedmiotowa kontrola dotyczyÅ‚a legalnoÅ›ci wyboru trybu zamówienia z wolnej rÄ™ki, dla postÄ™powania którego przedmiotem byÅ‚o Å›wiadczenie usÅ‚ugi peÅ‚nienia nadzoru autorskiego w ramach realizacji zadania inwestycyjnego pod nazwÄ… „Budowa budynku dla SÄ…du OkrÄ™gowego i SÄ…du Rejonowego w Poznaniu przy ul. KoÅ›ciuszki 136”. ZamawiajÄ…cy wyjaÅ›niÅ‚, iż fakt wykonania dokumentacji projektowej przez wykonawcÄ™ przesÄ…dza, iż usÅ‚uga sprawowania nadzoru autorskiego również musi być prowadzona wyÅ‚Ä…cznie przez jednego wykonawcÄ™ (autora dokumentacji projektowej) ze wzglÄ™du na istnienie praw wyÅ‚Ä…cznych wynikajÄ…cych z odrÄ™bnych przepisów tj.: art. 16 prawa autorskiego i art. 20 ust. 1 prawa budowlanego. ZamawiajÄ…cy wskazaÅ‚, iż brak uwzglÄ™dnienia usÅ‚ugi peÅ‚nienia nadzoru autorskiego w ramach poprzedniego postÄ™powania na opracowanie dokumentacji projektowej, wynikaÅ‚ m.in. z braku możliwoÅ›ci zabezpieczenia Å›rodków na wykonanie tego zadania. ZamawiajÄ…cy wprowadzajÄ…c zapisy stanowiÄ…ce, iż Projektant bÄ™dzie zobowiÄ…zany do peÅ‚nienia nadzoru autorskiego nad inwestycjÄ…, co zostanie ustalone w odrÄ™bnej umowie (§ 5 ust. 4 umowy nr IR-2240-157/07 z dnia 21 grudnia 2007 r., Regulamin konkursu na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej na budowÄ™ budynku dla części agend SÄ…du OkrÄ™gowego oraz SÄ…du Rejonowego w Poznaniu przy ulicy KoÅ›ciuszki 136 rozdziaÅ‚ IX pkt 2 ust. 10) potwierdziÅ‚, iż już na etapie konkursu na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej, miaÅ‚ Å›wiadomość koniecznoÅ›ci sprawowania nadzoru autorskiego, a co za tym idzie winien byÅ‚ już w regulaminie oraz ogÅ‚oszeniu o konkursie przewidzieć, nagrodÄ™ w postaci wykonania dokumentacji kosztorysowo - projektowej wraz z usÅ‚ugÄ… peÅ‚nienia nadzoru autorskiego. Tym samym zaproszenie do negocjacji w trybie z wolnej rÄ™ki skierowane do zwyciÄ™zcy konkursu swoim przedmiotem obejmowaÅ‚oby obie nierozerwalnie ze sobÄ… zwiÄ…zane usÅ‚ugi.

Przykład 3 (KZ/1193/10)
Przedmiotowa kontrola dotyczyÅ‚a legalnoÅ›ci wyboru trybu zamówienia z wolnej rÄ™ki, dla postÄ™powania którego przedmiotem byÅ‚o peÅ‚nienie nadzoru autorskiego nad realizacjÄ… inwestycji pn.: „rozbudowa drogi krajowej nr 8 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Rawa Mazowiecka – granica województwa łódzkiego odcinek km 386+000 do km 408+805”. ZamawiajÄ…cy wskazaÅ‚, iż nie przewidziaÅ‚ w ramach poprzedniego postÄ™powania o udzielenie zamówienia publicznego usÅ‚ugi peÅ‚nienia nadzoru autorskiego, ponieważ nie byÅ‚ w stanie przewidzieć terminu udzielenia zamówienia na roboty budowlane oraz ukoÅ„czenia tych robót na etapie zlecania wykonania dokumentacji projektowej, co skutkowaÅ‚oby zawarciem umowy z nieokreÅ›lonym, bÄ…dź nadmiernie dÅ‚ugim, nierzeczywistym terminem jej realizacji. ZamawiajÄ…cy podniósÅ‚, iż nie byÅ‚ w stanie okreÅ›lić prawidÅ‚owo ceny za usÅ‚ugÄ™ peÅ‚nienia nadzoru autorskiego ze wzglÄ™du na odstÄ™p czasu pomiÄ™dzy postÄ™powaniem na wykonanie dokumentacji a udzieleniem zamówienia na usÅ‚ugÄ™ nadzoru autorskiego. ZaznaczyÅ‚, iż wÅ‚Ä…czenie nadzoru autorskiego do zamówienia na wykonanie dokumentacji projektowej, wymuszajÄ…ce konieczność okreÅ›lenia przez wykonawców kwoty na peÅ‚nienie nadzoru autorskiego byÅ‚oby ekonomicznie nieuzasadnione. W niniejszej sprawie w §1 ust. 2 umowy (nr 1/08/U/2008) na wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego z dnia 11 sierpnia 2008 r., zostaÅ‚o zastrzeżone, że wykonawca zobowiÄ…zuje siÄ™ do peÅ‚nienia nadzoru autorskiego w czasie robót budowlanych realizowanych na podstawie dokumentacji projektowej, z tym że na prace zwiÄ…zane z peÅ‚nieniem nadzoru autorskiego zostanie zawarta odrÄ™bna umowa w terminie zwiÄ…zanym z rozpoczÄ™ciem robót budowlanych. Tym samym, pomimo koniecznoÅ›ci udzielenia zamówienia na peÅ‚nienie nadzoru autorskiego ZamawiajÄ…cy pominÄ…Å‚ tÄ™ usÅ‚ugÄ™ w umowie na wykonanie dokumentacji projektowej. Okoliczność nie objÄ™cia w ramach postÄ™powania na prace projektowe usÅ‚ugi peÅ‚nienia nadzoru autorskiego, z uwagi na brak możliwoÅ›ci okreÅ›lenia ostatecznego terminu realizacji przedmiotowego zadania inwestycyjnego nie znajduje uzasadnienia. Nie byÅ‚o bowiem przeszkód, aby ZamawiajÄ…cy zastrzegÅ‚ realizacjÄ™ tych usÅ‚ug w umowie na prace projektowe bez okreÅ›lenia terminu ich wykonywania. Nie ulega bowiem wÄ…tpliwoÅ›ci, iż usÅ‚ugi nadzoru autorskiego mogÄ… być wykonywane jedynie w toku wykonywania robót budowlanych (art. 20 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo budowlane). Nie znajÄ…c dokÅ‚adnych dat wykonania robót budowlanych można również w specyfikacji istotnych warunków zamówienia przewidzieć możliwość ich zmiany.

Opinia pochodzi z Informatora Urzędu Zamówień Publicznych, sierpień 2011, nr 8, www.uzp.gov.pl
Strona nr: [ 1 ]
Nowe przetargi
Najbliższe szkolenia
Nowe przetargi
Bezpłatny newsletter
Nowe przetargi
Ostatnio dodane pliki
tel./fax 0 801 889 888, e-mail: redakcja@noweprzetargi.pl
Noweprzetargi 2009 - Wszelkie prawa zastrzeżone

Rejestr Instytucji Szkoleniowych nr 2.18/00040/2007
Wpis do ewidencji jednostek upoważnionych do organizowania i prowadzenia szkoleń w służbie cywilnej prowadzonej przez Urząd Służby Cywilnej w Warszawie