Serwis NowePrzetargi.pl używa plików cookies (ciasteczek). Stosujemy je w celach zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z naszego serwisu, np. zapamiętywanie preferencji i ustawień na naszych stronach lub zbieranie
informacji dotycz±cych statystyki odwiedzin serwisu. Korzystanie z serwisu NowePrzetargi.pl jest jednoczesnym wyrażeniem zgody na używanie plików cookies (ciasteczek), zgodnie z aktualnymi ustawieniami przegl±darki.
Przeczytaj nasz± politykÄ™ prywatnosci. W każdej chwili można zmienić ustawienia w przegl±darce tak aby nie pobieraÅ‚a ona ciasteczek.  zamknij
Przelicznik EURO
w Zamówieniach:
4,3117
ObowiÄ…zek stosowania ustawy Pzp od:
kwoty 30.000 EURO, czyli 129.351 zł
Najczęściej popełniane błędy w zamówieniach publicznych
Poniżej znajdą Państwo najistotniejsze fragmenty wystąpień pokontrolnych sporządzanych przez organy nadzoru i kontroli (NIK, RIO, UKS). Wskazane w nich są błędy najczęściej popełniane przez Zamawiających w toku prowadzonych procedur zamówień publicznych.

Zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki na podst. art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy Pzp - przykłady naruszeń wykrywanych w toku kontroli przeprowadzanej przez Prezesa UZP

Na wstępie należy wskazać, iż zamówienie z wolnej ręki jest trybem szczególnym, stosowanym w sytuacjach, gdy zastosowanie przetargu lub innego konkurencyjnego trybu postępowania nie jest możliwe. Przepis statuowany w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy stanowi, że dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Zastosowanie trybu z wolnej ręki w oparciu o tę przesłankę zależne jest od szczególnego charakteru danego zamówienia, jego specyficznych cech technicznych powodujących, że na rynku nie występuje więcej niż jeden podmiot, który mógłby wykonać zamówienie. Nie podlega zatem ocenie to, czy dany wykonawca zrealizuje zamówienie najlepiej albo czy dysponuje największym doświadczeniem lub potencjałem organizacyjnym i technicznym. Nie bierze się także pod uwagę doświadczenia danej firmy czy też zaufania jakim się ona cieszy u zamawiającego. Subiektywna ocena wykonawcy nie ma zatem znaczenia z perspektywy dopuszczalności zastosowania trybu z wolnej ręki w oparciu o omawianą przesłankę.
Zamawiający powinien działać w sytuacji faktycznego monopolu na rynku obejmującym dostawy, usługi lub roboty budowlane. Przy czym, dokonując oceny, należy brać pod uwagę nie tylko rynek polski, ale również rynek wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Jednocześnie, taki stan rzeczy musi mieć charakter trwały i nieprzezwyciężalny. Warunkiem zastosowania art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy jest także wykazanie, że przedmiot zamówienia może być świadczony tylko przez określonego wykonawcę. W sytuacji, gdy istnienie tylko jednego wykonawcy zdolnego do realizacji zamówienia nie jest oczywiste, Zamawiający powinien przeprowadzić weryfikację rynku w warunkach konkurencyjnych. Poniżej przedstawiono przykładowe naruszenia art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy stwierdzone podczas przeprowadzonych przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych kontroli postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.

Przykład nr 1 (KND/81/11)
Przedmiotem zamówienia w postÄ™powaniu wszczÄ™tym w trybie z wolnej rÄ™ki byÅ‚o wykonanie dostawy Samochodu specjalnego sanitarnego – ambulans z napÄ™dem na cztery koÅ‚a (4x4). ZamawiajÄ…cy wskazaÅ‚, iż w niniejszej sprawie przeprowadzono rozeznanie rynku w zakresie wykonania zamówienia przez innych wykonawców, miÄ™dzy innymi u Autoryzowanego Dealera firmy X oraz w trybie roboczym u producenta samochodów terenowych w L. ZamawiajÄ…cy nadmieniÅ‚, iż żaden z producentów nie byÅ‚ w stanie zrealizować przedmiotowego zamówienia o parametrach i wymaganiach technicznych okreÅ›lonych przez ZamawiajÄ…cego speÅ‚niajÄ…cych jednoczeÅ›nie wymagania instrukcji poligonowych i programów strzelaÅ„ zatwierdzonych przez Ministra Obrony Narodowej. OkreÅ›lajÄ…c warunki techniczne pojazdu m.in.: napÄ™d terenowy na wszystkie koÅ‚a (4x4) ze skrzyniÄ… redukcyjnÄ… i blokadÄ… mostów, mocÄ… silnika, ZamawiajÄ…cy okreÅ›liÅ‚ także, odpowiednio duży przeÅ›wit zapewniajÄ…cy konieczność dojazdu ambulansu do każdego stanowiska badawczego. ZamawiajÄ…cy zauważyÅ‚, że wykonawca - dziaÅ‚ajÄ…cy pod firmÄ… Z. zaoferowaÅ‚ do przeprowadzenia testów dwa modele ambulansów z napÄ™dem na cztery koÅ‚a. Testy terenowe zakoÅ„czone wynikiem pozytywnym pomyÅ›lnie przeszedÅ‚ Ambulans specjalny typu M. WskazaÅ‚, że pojazdy innych wykonawców nie byÅ‚y testowane w warunkach poligonowych, ponieważ żaden z pozostaÅ‚ych wykonawców nie byÅ‚ w stanie ich udostÄ™pnić do przeprowadzenia próby drogowej. Należy zwrócić uwagÄ™, że wykonanie dostawy Samochodu specjalnego sanitarnego – ambulans z napÄ™dem na cztery koÅ‚a (4x4) znajduje siÄ™ w zakresie dziaÅ‚alnoÅ›ci przedsiÄ™biorstw obecnych na rynku, co zostaÅ‚o potwierdzone także przez samego ZamawiajÄ…cego, który wskazaÅ‚, że zwracaÅ‚ siÄ™ do różnych podmiotów w celu zbadania ewentualnej możliwoÅ›ci wykonania dostawy. Natomiast powodem dla którego ZamawiajÄ…cy zrezygnowaÅ‚ z wszczÄ™cia procedury otwartej byÅ‚ fakt, że żaden z podmiotów, do których ZamawiajÄ…cy zwróciÅ‚ siÄ™ z zapytaniem ofertowym, nie byÅ‚ w stanie zrealizować przedmiotowej dostawy o parametrach i wymaganiach technicznych wskazanych przez ZamawiajÄ…cego, w wyznaczonym przez niego terminie. Okoliczność ta, podobnie jak argument ZamawiajÄ…cego kierowania siÄ™ zasadÄ… celowego i oszczÄ™dnego wydatkowania Å›rodków przy wszczÄ™ciu postÄ™powania w trybie z wolnej rÄ™ki, nie dotyczy przesÅ‚anki statuowanej w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy. Nie może być zatem brana pod uwagÄ™ przy ocenie zasadnoÅ›ci wszczÄ™cia postÄ™powania w trybie z wolnej rÄ™ki. Fakt istnienia podmiotu, którego oferta odpowiada wymaganiom zamawiajÄ…cego nie przesÄ…dza o tym, że postÄ™powanie otwarte przeprowadzone w przedmiotowej sprawie nie doprowadzi do wyÅ‚onienia innego wykonawcy, którego oferta bÄ™dzie korzystniejsza dla zamawiajÄ…cego, a zarazem speÅ‚ni wszelkie wymogi stawiane przedmiotowemu zamówieniu. PrzykÅ‚adowo należy wskazać, że przeprowadzane byÅ‚y postÄ™powania otwarte na dostawÄ™ ambulansu z napÄ™dem 4x4 (np. Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego SP ZOZ w SuwaÅ‚kach ogÅ‚oszenie BZP: 369790 – 2010; Zespół ZakÅ‚adów Opieki Zdrowotnej Dobre Miasto ogÅ‚oszenie BZP: 316923 – 2011). ZamawiajÄ…cy nie wniósÅ‚ zastrzeżeÅ„ od wyniku kontroli.

Przykład nr 2 (KZ/58/10)

Przedmiotem zamówienia w postÄ™powaniu wszczÄ™tym w trybie z wolnej rÄ™ki byÅ‚a dostawa 11 używanych wagonów tramwajowych T. ZamawiajÄ…cy wyjaÅ›niÅ‚, że żadne z polskich przedsiÄ™biorstw tramwajowych nie sprzedaje używanych tramwajów, gdyż stan ich taboru jest bardzo zbliżony do stanu taboru ZamawiajÄ…cego. Możliwość nabycia tramwajów używanych zachodzi tylko wówczas, gdy przedsiÄ™biorstwa transportowe z paÅ„stw Europy Zachodniej dokonujÄ… wymiany taboru i pozbywajÄ… siÄ™ starych tramwajów. W ten sposób ZamawiajÄ…cy nabyÅ‚ w latach 2006 i 2007 używane tramwaje T., kupujÄ…c je od firmy B. (dalej „Wykonawca”). ZamawiajÄ…cy wskazaÅ‚, iż również w innych miastach Polski nastÄ™powaÅ‚y zakupy tramwajów używanych (np. Miasto P. od miasta Amsterdam i Dusseldorf, zaÅ› Miasto K. od miasta WiedeÅ„). ZamawiajÄ…cy może nabyć tego rodzaju pojazdy tylko wówczas, gdy ich dotychczasowy wÅ‚aÅ›ciciel wycofuje je z eksploatacji, wymieniajÄ…c na pojazdy nowe. Jak wyjaÅ›niÅ‚ ZamawiajÄ…cy, po uzyskaniu od Wykonawcy informacji o możliwoÅ›ci sprzedaży używanych wagonów typu T., podjÄ™to decyzjÄ™ o przeprowadzeniu szczegółowego badania rynku. W wyniku przeprowadzonych dziaÅ‚aÅ„ ZamawiajÄ…cy uzyskaÅ‚ informacjÄ™, iż żaden z podmiotów (poza WykonawcÄ…) nie ma na zbyciu i nie zna firm sprzedajÄ…cych używane tramwaje o parametrach odpowiednich dla ZamawiajÄ…cego. Z uwagi na powyższe, ZamawiajÄ…cy przyjÄ…Å‚ zaÅ‚ożenie, że poza WykonawcÄ… brak jest podmiotów, które mogÅ‚yby zrealizować dostawÄ™ używanych wagonów o okreÅ›lonym przez ZamawiajÄ…cego standardzie i Wykonawca jest jedynym w tej części Europy przedsiÄ™biorstwem posiadajÄ…cym w normalnej, bieżącej eksploatacji zmodernizowany tabor, podlegajÄ…cy obecnie planowej kompleksowej wymianie, oferujÄ…c ten tabor do sprzedaży. Argumentem do ponownego nawiÄ…zania kontaktów z WykonawcÄ… byÅ‚o zawarcie w latach poprzednich – po pomyÅ›lnie zakoÅ„czonych negocjacjach – umów na dostawy wagonów T. Ponadto ZamawiajÄ…cy zleciÅ‚ wykonanie operatu szacunkowego – oszacowania wartoÅ›ci rynkowej ww. pojazdów. Wyceny w siedzibie Wykonawcy dokonali certyfikowani rzeczoznawcy. MateriaÅ‚ potwierdziÅ‚ stan techniczny i wartość rynkowÄ… oferowanego przez WykonawcÄ™ taboru i stanowiÅ‚ podstawÄ™ do wystÄ…pienia do Wykonawcy o przedstawienie wstÄ™pnych warunków ewentualnej przyszÅ‚ej oferty i negocjacji. ZamawiajÄ…cy zaznaczyÅ‚, iż nie bez znaczenia jest fakt, iż oferta zakupu dotyczy 31 szt. pojazdów, gdyż dokonanie natychmiastowego zakupu tak znaczÄ…cej iloÅ›ci tramwajów (przy jednoczesnej kasacji najstarszych pojazdów posiadanych przez ZamawiajÄ…cego) zapewni ciÄ…gÅ‚ość realizacji zadaÅ„ przewozowych w komunikacji tramwajowej, przyczyni siÄ™ do zmniejszenia iloÅ›ci typów tramwajów, co jest dziaÅ‚aniem pożądanym z punktu widzenia polityki taborowej. Posiadanie dużej iloÅ›ci różnych typów tramwajów zwiÄ™ksza bowiem koszty obsÅ‚ugi serwisowej, części zamiennych itd. ZamawiajÄ…cy podkreÅ›liÅ‚, że wagony bÄ™dÄ…ce przedmiotem planowanego zakupu charakteryzujÄ… siÄ™ także wysokimi walorami technicznymi. Wagony poddane zostaÅ‚y obszernej modernizacji. Dokonana modernizacja gwarantuje wysokÄ… funkcjonalność pojazdów oraz czas eksploatacji na okres ok. 10-12 kolejnych lat bez koniecznoÅ›ci przeprowadzania wiÄ™kszych remontów. Ponadto tramwaje te należą do tego samego typu tramwajów jak wczeÅ›niej zakupione. Zakup tramwajów o takich samych rozwiÄ…zaniach konstrukcyjnych przyczyni siÄ™ do wykorzystania już przeszkolonej kadry motorniczych i części pracowników zaplecza technicznego oraz stworzy korzystniejsze warunki techniczne i ekonomiczne utrzymania taboru (konserwacja, obsÅ‚uga, remonty). RozwiÄ…zania konstrukcyjne zastosowane w pojazdach sÄ… nowoczeÅ›niejsze niż w polskim wagonie 105N. Oferowane przez WykonawcÄ™ wagony dajÄ… szanse powstrzymania na okres najbliższych kilku lat lawinowej degradacji zużytego w dużym procencie taboru ZamawiajÄ…cego. PrzywoÅ‚ane przez ZamawiajÄ…cego okolicznoÅ›ci maja charakter gospodarczy oraz organizacyjny, podczas gdy przepis art. 67 ust. 1 pkt 1 lit a) ustawy, stanowiÄ…cy podstawÄ™ wszczÄ™cia postÄ™powania wymaga zaistnienia przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. W podobny sposób należy odnieść siÄ™ do podnoszonej przez ZamawiajÄ…cego skali zakupu oraz zgodnoÅ›ci prowadzonych dziaÅ‚aÅ„ z prowadzonÄ… przez ZamawiajÄ…cego politykÄ… taborowÄ…. Czynniki te, majÄ…ce charakter ekonomiczno-organizacyjny, sÄ… irrelewantne dla oceny czy okreÅ›lony produkt może być oferowany wyÅ‚Ä…cznie przez jednego dostawcÄ™ i decydować o odstÄ…pieniu od konkurencyjnych procedur wyÅ‚onienia wykonawcy okreÅ›lonego przedmiotu zamówienia. Należy podkreÅ›lić, iż Prezes UrzÄ™du w przedmiotowej kontroli nie kwestionowaÅ‚ zasadnoÅ›ci wybranego rozwiÄ…zania, gdyż ZamawiajÄ…cemu pozostawiona jest swoboda w okreÅ›leniu przedmiotu zamówienia stosownie do wÅ‚asnych potrzeb, która jest ograniczona wyÅ‚Ä…cznie w zakresie wynikajÄ…cym z ustawy (w szczególnoÅ›ci art. 28 i kolejne). Z uwagi jednak na zastosowanie przez ZamawiajÄ…cego trybu zamówienia z wolnej rÄ™ki do wyboru wykonawcy przedmiotowego zamówienia istotne jest ustalenie, czy przedmiotowe zamówienie może być Å›wiadczone tylko przez jednego wykonawcÄ™ z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze, zgodnie z dyspozycjÄ… art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowiÄ…cego podstawÄ™ prawnÄ… prowadzonego postÄ™powania. ZamawiajÄ…cy miaÅ‚ możliwość takiego sformuÅ‚owania opisu przedmiotu zamówienia, który zapewniaÅ‚by mu pozyskanie pożądanego produktu na najkorzystniejszych warunkach dziÄ™ki peÅ‚nej weryfikacji cen rynkowych w drodze przeprowadzonego postÄ™powania w warunkach konkurencyjnych. Podstawy do rezygnacji z tej metody dziaÅ‚ania nie może stanowić również subiektywne przekonanie ZamawiajÄ…cego, iż oferta Wykonawcy zaproszonego do negocjacji stanowi „niepowtarzalnÄ… okazjÄ™ rynkowÄ…” oraz zawarte w poprzednich latach umowy z danym wykonawcÄ…. Takie okolicznoÅ›ci nie stanowiÄ… w żadnym przypadku przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Nie można również wykluczyć sytuacji, w której inny podmiot, dysponujÄ…cy taborem odpowiadajÄ…cym wymaganiom ZamawiajÄ…cego, zÅ‚ożyÅ‚by ofertÄ™ korzystniejszÄ…. Fakt, iż inne przedsiÄ™biorstwa komunikacyjne nabywaÅ‚y używane tramwaje od innych dostawców czy też firm poÅ›redniczÄ…cych w obrocie pojazdami szynowymi, uniemożliwia uznanie, iż na rynku istnieje wyÅ‚Ä…cznie jeden wykonawca mogÄ…cy zrealizować zamówienie, bÄ™dÄ…ce przedmiotem prowadzonego postÄ™powania. Weryfikacja taka powinna nastÄ…pić w jednym z trybów ustawowych, zapewniajÄ…cych zachowanie zasady konkurencyjnoÅ›ci, jawnoÅ›ci postÄ™powania oraz powszechnoÅ›ci dostÄ™pu wykonawców do zamówienia. ZamawiajÄ…cy wniósÅ‚ zastrzeżenia od wyniku kontroli, które nie zostaÅ‚y uwzglÄ™dnione przez KrajowÄ… IzbÄ™ OdwoÅ‚awczÄ… (uchwaÅ‚a z dnia 12 marca 2013 r. sygn. akt KIO KD 21/13).

Przykład nr 3 (KZ/176/12)

Przedmiotem zamówienia w postępowaniu wszczętym w trybie z wolnej ręki była dostawa fabrycznie nowych elementów, tj. kompletnej trasy i taśmy wraz z klejeniem, niezbędnych do wydłużenia przenośnika taśmowego typu Intermet 1600, przeznaczonych do pracy w podziemnych zakładach górniczych wydobywających węgiel kamienny, w pomieszczeniach zagrożonych wybuchem metanu i pyłu węglowego. Zamawiający wyjaśnił, iż wykonawca jest producentem, dostawcą i właścicielem dokumentacji przenośnika taśmowego typu INTERMET 1600. Przenośnik ten został zakupiony w 2010 roku w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego. Zamawiający wskazał, że Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (Opis przedmiotu zamówienia) określała, że przedmiotem dostawy będzie przenośnik o długości trasy 960 m., zaś w 2012 roku przenośnik ten będzie wydłużony do docelowej długości wynoszącej 1740m. Zamawiający przedstawił powody wszczęcia postępowania w trybie z wolnej ręki:
  • firma L. jest producentem, dostawcÄ… i wÅ‚aÅ›cicielem dokumentacji przenoÅ›nika taÅ›mowego typu INTERMET 1600,
  • należy zachować kompatybilność elementów bÄ™dÄ…cych przedmiotem zamówienia z wolnej rÄ™ki z elementami przenoÅ›nika, który ma być wydÅ‚użany (dobór napÄ™dów wymagaÅ‚ projektu i obliczeÅ„ uwzglÄ™dniajÄ…cych konkretne rozwiÄ…zania techniczne),
  • część elementów niezbÄ™dnych do przedÅ‚użenia przenoÅ›nika dostarczono w ramach zamówienia podstawowego,
  • zostaÅ‚aby utracona gwarancja na caÅ‚ość urzÄ…dzenia w przypadku wydÅ‚użenia trasy przenoÅ›nika przez innego wykonawcÄ™,
  • wszystkie dostarczane podzespoÅ‚y i elementy konstrukcji noÅ›nej trasy przenoÅ›nika wraz z krążnikami górnymi i dolnymi powinny być zgodne z dokumentacjÄ… technicznÄ… przenoÅ›nika, bÄ™dÄ…cÄ… wÅ‚asnoÅ›ciÄ… L.
  • uruchomienie i przekazanie do dalszej eksploatacji wydÅ‚użonego przenoÅ›nika powinno nastÄ…pić również pod nadzorem i za zgodÄ… firmy L.
Należy wskazać, że ww. urządzenia oraz prace związane z ich montażem, nie stanowią dostaw i usług tak specyficznych pod względem technicznym, iż mogą być świadczone wyłącznie przez Wykonawcę zaproszonego do negocjacji. Na rynku, zarówno polskim, jak i unijnym działają liczne podmioty oferujące usługi związane z projektowaniem, produkcją oraz instalacją urządzeń na potrzeby przemysłu górniczego. Potwierdza to przeprowadzenie przez Zamawiającego przetargu nieograniczonego na wykonanie dostawy i montażu 5 sztuk fabrycznie nowych przenośników taśmowych o szerokości taśmy 1600 mm., przeznaczonych do pracy w podziemnych zakładach górniczych wydobywających węgiel kamienny, w pomieszczeniach zagrożonych wybuchem metanu i pyłu węglowego, poprzedzającego wszczęcie przedmiotowego postępowania, w którym zostały złożone dwie oferty niepodlegające odrzuceniu. Nieuzasadnione jest zatem założenie przyjęte przez Zamawiającego, iż jedynie zaproszony Wykonawca był w stanie spełnić stawiane przez Zamawiającego wymagania. Z okoliczności faktycznych i dokumentów wynika, że Zamawiający zamierzał wydłużyć przenośnik o długości początkowej 960 m do długości 1740 m, a więc rozszerzyć przedmiot zamówienia określony w zamówieniu podstawowym. W takim przypadku Zamawiający powinien albo objąć wydłużenie przenośnika zamówieniem podstawowym albo opisać przedmiot zamówienia podstawowego w taki sposób aby wybrane rozwiązanie technologiczne mogło być kompatybilne z innymi dostępnymi na rynku rozwiązaniami, tak aby konieczność rozbudowy urządzenia nie powodowała automatycznie konieczności korzystania z rozwiązań technicznych oferowanych tylko przez wybranego uprzednio wykonawcę. Jednocześnie Zamawiający powinien zagwarantować sobie taki zakres uprawnień do dokumentacji technicznej ażeby możliwe było wykonanie wydłużenia przenośnika w postępowaniu konkurencyjnym, jeżeli przewidywał przeprowadzenie odrębnego postępowania. Prezes Urzędu stoi na stanowisku, że nie można wykluczyć, iż profesjonalne podmioty działające na konkurencyjnym rynku tego rodzaju usług, mając dostęp do dokumentacji technicznej, byłyby w stanie zrealizować przedmiotowe zamówienie zgodnie z wymogami określonymi przez Zamawiającego. Należy wskazać, że nieobjęcie wydłużenia przenośnika zamówieniem podstawowym w sytuacji kiedy Zamawiający je przewidywał przy jednoczesnym braku prawa do dokumentów nie może stanowić sytuacji uzasadniającej wszczęcie postępowania w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a) ustawy, bowiem prowadzi do wytworzenia sztucznego monopolu. Należy dodać, że gwarancja jakości jest rodzajem zobowiązania, w którym wykonawca podejmuje się naprawy lub wymiany elementów rzeczy będącej przedmiotem umowy. Gwarancja jakości jest zobowiązaniem wynikającym z umowy, w której wykonawca udziela określonej gwarancji, przy czym strony mogą w dowolny sposób ustalić jej warunki. Mając na uwadze zastosowanie w stanie faktycznym niniejszej sprawy trybu z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy, należy podkreślić, iż konieczność powierzenia realizacji zamówienia danemu wykonawcy musi wynikać z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze, nie zaś być następstwem wcześniejszych działań Zamawiającego. Konieczność powierzenia realizacji zamówienia wykonawcy zamówienia podstawowego nie może wynikać z zaniechań Zamawiającego odnośnie konstruowania umów zawartych z tymże wykonawcą, w tym również w zakresie warunków gwarancji jakości. Nie ma bowiem przeszkód, aby w zawieranej umowie o zamówienie publiczne tak określono warunki gwarancji, by czynności wykonywane przez różnych wykonawców nie miały wpływu na uprawnienia Zamawiającego wynikające z gwarancji udzielonej przez wykonawcę zamówienia podstawowego. Powoływanie się przez Zamawiającego na realizację uprawnień wynikających z gwarancji udzielonej przez wykonawcę zamówienia podstawowego, a więc zobowiązania umownego będącego następstwem ustaleń stron zawartych w umowie w sprawie zamówienia publicznego, ma swoje źródło w zdarzeniu, za które odpowiedzialność ponosi Zamawiający, co tym samym nie wypełnia przesłanki określonej w art. 67 ust 1 pkt 1 lit a) ustawy (por. uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 3 listopada 2011 r., sygn. akt KIO/KD 81/11; uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 23 września 2011 r. sygn. akt: KIO/KD 71/11). Zamawiający nie wniósł zastrzeżeń od wyniku kontroli.

Przykład nr 4 (KZ/1533/10)

Przedmiotem zamówienia w postÄ™powaniu wszczÄ™tym w trybie z wolnej rÄ™ki byÅ‚a dostawa wraz z montażem oraz dzierżawÄ… urzÄ…dzeÅ„ niskoprÄ…dowych dla trybuny zachodniej stadionu W. Zakres zamówienia obejmowaÅ‚ oddanie do używania i pobierania pożytków z nastÄ™pujÄ…cych skÅ‚adników majÄ…tkowych: system telewizji CCTV IP, system telewizji stadionowej, system okablowania strukturalnego, RTV-SAT, Centralny Zegar, zintegrowany system sprzedaży i kontroli biletów, DSO, Audio Video sal konferencyjnych, nagÅ‚oÅ›nienie pÅ‚yty boiska i trybuny zachodniej. ZamawiajÄ…cy podniósÅ‚, iż stadion piÅ‚karski poÅ‚ożony w K. przy ul. R. byÅ‚ budowany sukcesywnie od 2004 r. Pierwotnie miaÅ‚ być to obiekt sportowy przeznaczony do rozgrywania meczy piÅ‚karskich w ramach rozgrywek „Ekstraklasy” dla 20 000 widzów. W zwiÄ…zku z potencjalnÄ… możliwoÅ›ciÄ… przeprowadzenia w nim rozgrywek w ramach EURO 2012, projekt stadionu zostaÅ‚ radykalnie zmieniony, aby obiekt mógÅ‚ pomieÅ›cić okoÅ‚o 33 000 widzów. W myÅ›l planowanego do ogÅ‚oszenia rozporzÄ…dzenia Ministra Spraw WewnÄ™trznych i Administracji w sprawie sposobu utrwalania przebiegu imprezy masowej, minimalnych wymagaÅ„ materiałów zgromadzonych podczas utrwalania przebiegu imprezy masowej należy caÅ‚y obiekt wyposażyć w systemy, miÄ™dzy innymi CCTV (Closet-Cyrcuit TV-System), nagÅ‚aÅ›niajÄ…cy, RTV SAT. W zwiÄ…zku z tym, że pierwotny projekt nie przewidywaÅ‚ zastosowania tak rozbudowanych systemów kontroli, informacji i nagÅ‚oÅ›nienia, trybuna zachodnia powyższego obiektu byÅ‚a budowana bez brania pod uwagÄ™ przyszÅ‚ego montażu wspomnianych urzÄ…dzeÅ„ niskoprÄ…dowych. W tym przypadku, wedÅ‚ug ZamawiajÄ…cego, najlepszym rozwiÄ…zaniem jest zlecenie dostawy i montażu wyżej wymienionych elementów, podmiotowi gospodarczemu, który budowaÅ‚ trybunÄ™ od podstaw. Takie dziaÅ‚anie jest podyktowane znajomoÅ›ciÄ… obiektu oraz chÄ™ciÄ… unikniÄ™cia konfliktu interesów, który mógÅ‚by siÄ™ pojawić przy zlecaniu tego zadania innemu podmiotowi. Duże znaczenie ma też czas realizacji zadania, w przypadku dobrej znajomoÅ›ci zagadnieÅ„ w zakresie urzÄ…dzeÅ„ niskoprÄ…dowych bÄ™dÄ…cych przedmiotem zamówienia. Zlecenie dotychczasowemu wykonawcy dostawy i montażu urzÄ…dzeÅ„ niskoprÄ…dowych do ww. systemów gwarantuje ich kompatybilność z już zamontowanymi urzÄ…dzeniami na innych trybunach. Ponadto unikniÄ™to dodatkowych prób i zmian konfiguracji, w przypadku preferowania przez inny podmiot urzÄ…dzeÅ„ o tych samych zadanych parametrach, jednak wytworzonych przez odmiennego producenta. W przedmiotowym stanie faktycznym nie zachodzi sytuacja, w której ww. zamówienie może być wykonane tylko przez jednego wykonawcÄ™ z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Należy wskazać, że powszechnÄ… praktykÄ… jest przeprowadzenie postÄ™powania konkurencyjnego obejmujÄ…cego swym zakresem przedmiot zamówienia odpowiadajÄ…cy przedmiotowi niniejszego zamówienia (ogÅ‚oszenia BZP: Miejski OÅ›rodek Sportu i Rekreacji w Zabrzu Sp. z o.o.: 135412 – 2010; Miejski OÅ›rodek Sportu i Rekreacji w CzÄ™stochowie: 400370 – 2011; Miejski OÅ›rodek Sportu i Rekreacji w Kielcach: 200226 – 2011; EURO PoznaÅ„ 2012 Sp. z o.o.: 3549 – 2012; Gmina Miasto GdaÅ„sk: 145505 – 2011; Miejski OÅ›rodek Sportu i Rekreacji w Szczecinie: 167794 – 2010; Miejski OÅ›rodek Sportu i Rekreacji w Chorzowie: 446118 – 2009; Gmina Barlinek: 380110 – 2011; Narodowe Centrum Sportu Sp. z o.o.: Dziennik UrzÄ™dowy Unii Europejskiej 2010/S 230-351703). NiewÄ…tpliwie, wiÄ™c rynek obejmujÄ…cy podmioty zdolne do realizacji tego typu zamówienia jest rynkiem konkurencyjnym. Istnieje wiele kompetentnych podmiotów, które posiadajÄ… odpowiednie doÅ›wiadczenie i wiedzÄ™, aby zrealizować ww. zamówienie. Należy też dodać, iż powierzenie wykonania przedmiotowej dostawy innym wykonawcom nie spowodowaÅ‚oby braku kompatybilnoÅ›ci z uprzednio zainstalowanym oprogramowaniem oraz dostarczonymi urzÄ…dzeniami elektronicznymi i teleinformatycznymi. W niniejszej sprawie mamy bowiem do czynienia z oprogramowaniem oraz urzÄ…dzeniami stanowiÄ…cymi standardowe i powszechnie dostÄ™pne rozwiÄ…zania, wykorzystywane w tego typu inwestycjach. OkreÅ›lenie zamówienia poprzez wskazanie konkretnych parametrów technicznych, czy funkcjonalnoÅ›ci umożliwiÅ‚oby dokonanie wyboru wykonawcy zamówienia w postÄ™powaniu konkurencyjnym. W sytuacji gdy istniejÄ… na rynku inne podmioty mogÄ…ce zrealizować dane zamówienie, nie jest wówczas uzasadnieniem dla jego udzielenia z wolnej rÄ™ki jedynie przekonanie zamawiajÄ…cego, że tylko jeden wykonawca może je zrealizować najlepiej. ZamawiajÄ…cy wniósÅ‚ zastrzeżenia od wyniku kontroli, które nie zostaÅ‚y uwzglÄ™dnione przez KrajowÄ… IzbÄ™ OdwoÅ‚awczÄ… (uchwaÅ‚a z dnia 7 marca 2012 r. sygn. akt KIO KD 23/12).

Przykład nr 5 (KZ/528/08)

Przedmiotem zamówienia w postÄ™powaniu wszczÄ™tym w trybie z wolnej rÄ™ki byÅ‚a dostawa kuponów żywieniowych, uprawniajÄ…cych do realizacji posiÅ‚ków profilaktycznych. Zgodnie z przedstawionym uzasadnieniem, zaproszony do negocjacji Wykonawca –– jest jedynym podmiotem, który może Å›wiadczyć przedmiot powyższego zamówienia. ZamawiajÄ…cy po przeprowadzeniu analizy rynku w regionie stwierdziÅ‚, iż jedynie ten Wykonawca jest w stanie zapewnić realizacjÄ™ zamówienia, polegajÄ…cÄ… na możliwoÅ›ci otrzymania na podstawie kuponów żywieniowych posiÅ‚ku profilaktycznego lub zakupu produktów żywnoÅ›ciowych do przygotowania takiego posiÅ‚ku we wÅ‚asnym zakresie przez uprawnionych pracowników w miejscowoÅ›ciach, w których wykonujÄ… oni obowiÄ…zki sÅ‚użbowe. ZamawiajÄ…cy decyzjÄ™ o wyborze trybu zamówieniu z wolnej rÄ™ki oparÅ‚ na przeprowadzonej przez siebie analizie rynku. W jej wyniku ustalono istnienie innych podmiotów prowadzÄ…cych dziaÅ‚alność obejmujÄ…cÄ… dostarczanie kuponów żywieniowych, które jednak w ocenie ZamawiajÄ…cego, nie speÅ‚niaÅ‚y kryterium dostÄ™pnoÅ›ci usÅ‚ug realizowanych na podstawie kuponów we wszystkich miejscowoÅ›ciach, wskazanych przez ZamawiajÄ…cego. W ocenie Prezesa UrzÄ™du dostawa kuponów żywieniowych, wchodzÄ…ca w zakres kontrolowanego zamówienia, nie stanowi pod wzglÄ™dem technicznym dostaw tak specyficznych, iż mogÄ… być Å›wiadczone wyÅ‚Ä…cznie przez WykonawcÄ™ zaproszonego do negocjacji. W szczególnoÅ›ci nie można stwierdzić, iż firma S. jest obiektywnie jedynym podmiotem, który tego typu dostawy oferuje. Wprost przeciwnie, na rynku, zarówno polskim, jak i unijnym, dziaÅ‚ajÄ… liczne podmioty oferujÄ…ce tego typu dostawy, na co wskazywaÅ‚ w swoich wyjaÅ›nieniach również ZamawiajÄ…cy. Nieuzasadnione jest zatem zaÅ‚ożenie przyjÄ™te przez ZamawiajÄ…cego, iż jedynie zaproszony Wykonawca jest w stanie speÅ‚nić stawiane przez ZamawiajÄ…cego wymagania. PrzywoÅ‚ywane przez ZamawiajÄ…cego kryteria, które przesÄ…dziÅ‚y o zaproszeniu Wykonawcy (dostÄ™pność punktów realizacji kuponów w okreÅ›lonych przez ZamawiajÄ…cego miejscowoÅ›ciach), mogÅ‚y być zweryfikowane w postÄ™powaniu prowadzonym w jednym z trybów konkurencyjnych. Przytaczane przez ZamawiajÄ…ce argumenty, uzasadniajÄ…ce przeprowadzenie postÄ™powania w trybie zamówienia z wolnej rÄ™ki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a), nie odnoszÄ… siÄ™ do przyczyn technicznych. Możliwość zorganizowania sieci punktów, w których byÅ‚oby możliwe zrealizowanie kuponów żywieniowych nie jest bowiem w żadnym stopniu zależna od przyczyn technicznych, lecz zdolnoÅ›ci organizacyjnych poszczególnych wykonawców. Możliwość takÄ… uzasadnia dodatkowo fakt, iż zgodnie z wymaganiami ZamawiajÄ…cego, dostarczone kupony miaÅ‚y uprawniać do realizacji posiÅ‚ków profilaktycznych w placówkach gastronomicznych i handlowych, funkcjonujÄ…cych w Å›ciÅ›le okreÅ›lonych miejscowoÅ›ciach. Z technicznego punktu widzenia nie ma zatem żadnych przyczyn, z powodu których inne podmioty nie mogÅ‚yby zapewnić sobie możliwoÅ›ci realizacji oferowanych przez siebie kuponów we wskazanych przez ZamawiajÄ…cego miejscowoÅ›ciach. Zgodnie z wyrokiem z dnia 29.07.2010 r. (sygn. akt V SA/Wa 875/10) Wojewódzki SÄ…d Administracyjny w Warszawie, „przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze nie należy utożsamiać ze wzglÄ™dami gospodarczymi i organizacyjnymi, warunkujÄ…cymi celowe, racjonalne i terminowe wykonanie zamówienia oraz wydatkowanie Å›rodków publicznych. WzglÄ™dy organizacyjne i gospodarcze, takie jak np. bliskość dostawcy do miejsca wykonania zamówienia, jak i racjonalność oferty w oczywisty sposób powinny być zweryfikowane w postÄ™powaniu przeprowadzonym w jednym z trybów konkurencyjnych”. W ocenie Prezesa UrzÄ™du, nie jest możliwa do zaakceptowania sytuacja, w której ZamawiajÄ…cy, mimo istnienia konkurencji na rynku, ogranicza krÄ…g podmiotów, które mogÅ‚yby zÅ‚ożyć oferty wykonania zamówienia, a tym samym kreuje monopol wybranego wykonawcy na rynku. DziaÅ‚anie takie jest sprzeczne z zasadami uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, stanowiÄ…cymi fundament systemu zamówieÅ„ publicznych. W konsekwencji, jeżeli istniejÄ… na rynku inne podmioty mogÄ…ce zrealizować zamówienie, należy przeprowadzić postÄ™powanie w trybie konkurencyjnym. WÅ‚aÅ›ciwie okreÅ›lajÄ…c warunki udziaÅ‚u wykonawców w postÄ™powaniu, opisujÄ…c przedmiot zamówienia w sposób odpowiadajÄ…cy swoim potrzebom, jak również formuÅ‚ujÄ…c odpowiednie kryteria oceny ofert, ZamawiajÄ…cy jest w stanie wyÅ‚onić wykonawcÄ™, który wykona zamówienie w sposób prawidÅ‚owy, jednoczeÅ›nie oferujÄ…c najkorzystniejsze warunki. ZamawiajÄ…cy nie wniósÅ‚ zastrzeżeÅ„ od wyniku kontroli.

Przykład nr 6 (KZ/1065/09)

Przedmiot zamówienia obejmowaÅ‚ dostawÄ™, montaż i uruchomienie central oddymiajÄ…cych, stanowiÄ…ce roboty dodatkowe w ramach inwestycji „Zaprojektowanie oraz wykonanie sieci CCTV (Closed Circuit Television) wraz z sygnalizacjÄ… pożaru oraz dźwiÄ™kowym systemem ostrzegawczym (DSO) – Modernizacja obiektu S. w K.” ZamawiajÄ…cy wskazaÅ‚, iż zakres zamówienia, którego dotyczy zawiadomienie, obejmowaÅ‚ prace powiÄ…zane z zamówieniem na zaprojektowanie oraz wykonanie sieci CCTV (Closed Circuit Television) wraz z sygnalizacjÄ… pożaru oraz dźwiÄ™kowym systemem ostrzegawczym (DSO). W trakcie realizacji tego zamówienia jego Wykonawca poinformowaÅ‚, że zakres zadania opisany w specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie obejmowaÅ‚ dostarczenia ani montażu urzÄ…dzeÅ„ wykonawczych – tzw. centrali oddymiajÄ…cych, otwierajÄ…cych okna i drzwi na sygnaÅ‚ z systemu sygnalizacji przeciwpożarowej. W zwiÄ…zku z powyższym Wykonawca oÅ›wiadczyÅ‚, iż wykonany przez niego system bÄ™dzie dziaÅ‚aÅ‚, jednak tylko w zakresie okreÅ›lonym przez ZamawiajÄ…cego w Programie Funkcjonalno-Użytkowym, stanowiÄ…cym zaÅ‚Ä…cznik nr 7 do specyfikacji istotnych warunków zamówienia ZP/…../09. W ocenie ZamawiajÄ…cego, realizacja przedmiotowego zamówienia, obejmujÄ…cego dostawÄ™ i montaż central oddymiajÄ…cych, jest możliwa wyÅ‚Ä…cznie przez konsorcjum: PrzedsiÄ™biorstwo C (lider), KA oraz K., gdyż stanowi ingerencjÄ™ w wykonywany przez tegoż WykonawcÄ™ system sygnalizacji pożaru. W trakcie konfiguracji, jak i instalacji oprogramowania systemu sygnalizacji pożaru niezbÄ™dne byÅ‚y szczegółowe opracowania techniczne, umożliwiajÄ…ce scalenie ww. systemów. Jako, że grupy dymowe systemu sygnalizacji pożaru i grupy oddymiania sÄ… Å›ciÅ›le powiÄ…zane ze sobÄ…, jak również konieczność wprowadzenia niezbÄ™dnych powiÄ…zaÅ„ programowych ww. systemów na poziomie central oddymiania i sygnalizacji pożaru, zapewniajÄ…cych integralność oraz peÅ‚nÄ… komunikacjÄ™ niezbÄ™dnÄ… w tego typu systemach, konieczne staÅ‚o siÄ™ powierzenie tego zakresu wykonawcy wykonujÄ…cemu system sygnalizacji pożaru. Zgodnie z przedstawionym przez ZamawiajÄ…cego uzasadnieniem, wykonanie obu systemów przez jednego wykonawcÄ™ pozwoliÅ‚o na zachowanie odpowiedzialnoÅ›ci za systemy, poprawnoÅ›ci i niezawodnoÅ›ci ich funkcjonowania oraz zapewnienia ciÄ…gÅ‚oÅ›ci gwarancji, co w ocenie ZamawiajÄ…cego uzasadnia skorzystanie z trybu zamówienia z wolnej rÄ™ki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy. Ingerencja innego podmiotu w system sygnalizacji pożaru spowodowaÅ‚aby, w ocenie ZamawiajÄ…cego, utratÄ™ jego gwarancji, gdyż tylko Wykonawca systemu może wprowadzić do niego inne urzÄ…dzenia. W Å›wietle powyższego, ZamawiajÄ…cy uznaÅ‚, iż uzasadnione jest skorzystanie z trybu zamówienia z wolnej rÄ™ki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy. W ocenie Prezesa UrzÄ™du ww. zakres zamówienia nie stanowi Å›wiadczeÅ„ tak specyficznych pod wzglÄ™dem technicznym, aby mogÅ‚y być Å›wiadczone wyÅ‚Ä…cznie przez WykonawcÄ™ zaproszonego do negocjacji. Rynek usÅ‚ug zwiÄ…zanych z instalacjami przeciwpożarowymi, w tym zwiÄ…zane z projektowaniem, produkcjÄ… oraz instalacjÄ… systemów oddymiania oraz urzÄ…dzeÅ„ wchodzÄ…cych w skÅ‚ad takich systemów (np. centrale oddymiajÄ…ce) jest uksztaÅ‚towany i konkurencyjny, o czym mogÄ… Å›wiadczyć oferty zÅ‚ożone w postÄ™powaniu o udzielenie zamówienia na „Zaprojektowanie oraz wykonanie sieci CCTV (Closed Circuit Television) wraz z sygnalizacjÄ… pożaru oraz dźwiÄ™kowym systemem ostrzegawczym (DSO) – Modernizacja obiektu S. w K.”. ZamawiajÄ…cy nie wskazaÅ‚ żadnych cech konstrukcyjnych, czy też szczególnych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych przedmiotu zamówienia, które powodowaÅ‚yby, iż z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze, wykonanie zamówienia byÅ‚oby niemożliwe przez inny podmiot niż zaproszony do negocjacji Wykonawca. Niezasadny jest również przywoÅ‚ywany przez ZamawiajÄ…cego argument wskazujÄ…cy na konieczność zastosowania trybu zamówienia z wolnej rÄ™ki na podstawie art.67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy dla osiÄ…gniÄ™cia poprawnoÅ›ci i niezawodnoÅ›ci funkcjonowania systemu oddymiania i systemu sygnalizacji pożaru, jak również ich kompatybilnoÅ›ci. Prezes UrzÄ™du stoi na stanowisku, że nie można wykluczyć, iż profesjonalne podmioty dziaÅ‚ajÄ…ce na konkurencyjnym rynku tego rodzaju usÅ‚ug, majÄ…c dostÄ™p do dokumentacji projektowej systemu sygnalizacji pożaru (w przedmiotowym postÄ™powaniu dokumentacja projektowa, wykonana w ramach zamówienia na „zaprojektowanie oraz wykonanie sieci CCTV (Closed Circuit Television) wraz z sygnalizacjÄ… pożaru oraz dźwiÄ™kowym systemem ostrzegawczym DSO”), byÅ‚yby w stanie zrealizować przedmiotowe zamówienie zgodnie z wymogami okreÅ›lonymi przez ZamawiajÄ…cego. W ocenie Prezesa UrzÄ™du nie byÅ‚o zatem żadnych przeszkód, aby ZamawiajÄ…cy mógÅ‚ opisać wymagania techniczne w sposób umożliwiajÄ…cy uzyskanie urzÄ…dzeÅ„ o okreÅ›lonych parametrach i funkcjonalnoÅ›ci, a także aby wybór ich dostawcy mógÅ‚ być dokonany w trybie konkurencyjnym. Należy podkreÅ›lić, iż konieczność udzielenia zamówienia bÄ™dÄ…cego przedmiotem kontroli, obejmujÄ…cego dostawÄ™, montaż i uruchomienie central oddymiajÄ…cych jest wynikiem pominiÄ™cia tych elementów na etapie przygotowania postÄ™powaÅ„ zwiÄ…zanych z realizacjÄ… inwestycji. OkolicznoÅ›ci tej nie można jednak uznać za przyczynÄ™ technicznÄ… o obiektywnym charakterze, która uzasadniaÅ‚aby skorzystanie z trybu zamówienia z wolnej rÄ™ki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy Stanowisko takie potwierdza wyrok NSA z dnia 22.03.2000 r. (sygn. akt II SA 2169/99), zgodnie z którym przeprowadzenie postÄ™powania w trybie zamówienia z wolnej rÄ™ki nie może być nastÄ™pstwem wadliwie zorganizowanego procesu inwestycyjnego. Nieuprawnione jest również uzasadnienie wyboru trybu zamówienia z wolnej rÄ™ki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy, ryzykiem utraty gwarancji na system sygnalizacji pożaru ze wzglÄ™du na ingerencjÄ™ innego podmiotu w ww. system poprzez wprowadzenie do niego innych urzÄ…dzeÅ„. Konieczność powierzenia realizacji zamówienia nie może bowiem wynikać z dziaÅ‚aÅ„ ZamawiajÄ…cego odnoÅ›nie konstruowania umów zawartych z okreÅ›lonym wykonawcÄ…, w tym również warunków gwarancji jakoÅ›ci. Nie ma bowiem przeszkód, aby w zawieranej umowie o zamówienie publiczne tak okreÅ›lono warunki gwarancji, by czynnoÅ›ci wykonywane przez różnych wykonawców nie miaÅ‚y wpÅ‚ywu na uprawnienia ZamawiajÄ…cego wynikajÄ…ce z gwarancji udzielonej przez wykonawcÄ™. Ponadto, należy podkreÅ›lić, iż w badanym stanie faktycznym, konieczność udzielenia przedmiotowego zamówienia, a wraz z niÄ… ryzyko utraty gwarancji na uprzednio wykonane prace, wynikajÄ… z przyczyn organizacyjnych leżących po stronie ZamawiajÄ…cego, nie zaÅ› z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. ZamawiajÄ…cy wniósÅ‚ zastrzeżenia od wyniku kontroli, które nie zostaÅ‚y uwzglÄ™dnione przez KrajowÄ… IzbÄ™ OdwoÅ‚awczÄ… (uchwaÅ‚a z dnia 26 kwietnia 2012 r. sygn. akt KIO KD 43/12).

Opinia pochodzi z Informatora Urzędu Zamówień Publicznych, maj 2013, nr 5, www.uzp.gov.pl
Strona nr: [ 1 ]
Nowe przetargi
Najbliższe szkolenia
Nowe przetargi
Bezpłatny newsletter
Nowe przetargi
Ostatnio dodane pliki
tel./fax 0 801 889 888, e-mail: redakcja@noweprzetargi.pl
Noweprzetargi 2009 - Wszelkie prawa zastrzeżone

Rejestr Instytucji Szkoleniowych nr 2.18/00040/2007
Wpis do ewidencji jednostek upoważnionych do organizowania i prowadzenia szkoleń w służbie cywilnej prowadzonej przez Urząd Służby Cywilnej w Warszawie