Zamawiający powinien działać w sytuacji faktycznego monopolu na rynku obejmującym dostawy, usługi lub roboty budowlane. Przy czym, dokonując oceny, należy brać pod uwagę nie tylko rynek polski, ale również rynek wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Jednocześnie, taki stan rzeczy musi mieć charakter trwały i nieprzezwyciężalny. Warunkiem zastosowania art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy jest także wykazanie, że przedmiot zamówienia może być świadczony tylko przez określonego wykonawcę. W sytuacji, gdy istnienie tylko jednego wykonawcy zdolnego do realizacji zamówienia nie jest oczywiste, Zamawiający powinien przeprowadzić weryfikację rynku w warunkach konkurencyjnych. Poniżej przedstawiono przykładowe naruszenia art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy stwierdzone podczas przeprowadzonych przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych kontroli postępowań o udzielenie zamówienia publicznego.
Przykład nr 1 (KND/81/11)
Przedmiotem zamówienia w postÄ™powaniu wszczÄ™tym w trybie z wolnej rÄ™ki byÅ‚o wykonanie dostawy Samochodu specjalnego sanitarnego – ambulans z napÄ™dem na cztery koÅ‚a (4x4). ZamawiajÄ…cy wskazaÅ‚, iż w niniejszej sprawie przeprowadzono rozeznanie rynku w zakresie wykonania zamówienia przez innych wykonawców, miÄ™dzy innymi u Autoryzowanego Dealera firmy X oraz w trybie roboczym u producenta samochodów terenowych w L. ZamawiajÄ…cy nadmieniÅ‚, iż żaden z producentów nie byÅ‚ w stanie zrealizować przedmiotowego zamówienia o parametrach i wymaganiach technicznych okreÅ›lonych przez ZamawiajÄ…cego speÅ‚niajÄ…cych jednoczeÅ›nie wymagania instrukcji poligonowych i programów strzelaÅ„ zatwierdzonych przez Ministra Obrony Narodowej. OkreÅ›lajÄ…c warunki techniczne pojazdu m.in.: napÄ™d terenowy na wszystkie koÅ‚a (4x4) ze skrzyniÄ… redukcyjnÄ… i blokadÄ… mostów, mocÄ… silnika, ZamawiajÄ…cy okreÅ›liÅ‚ także, odpowiednio duży przeÅ›wit zapewniajÄ…cy konieczność dojazdu ambulansu do każdego stanowiska badawczego. ZamawiajÄ…cy zauważyÅ‚, że wykonawca - dziaÅ‚ajÄ…cy pod firmÄ… Z. zaoferowaÅ‚ do przeprowadzenia testów dwa modele ambulansów z napÄ™dem na cztery koÅ‚a. Testy terenowe zakoÅ„czone wynikiem pozytywnym pomyÅ›lnie przeszedÅ‚ Ambulans specjalny typu M. WskazaÅ‚, że pojazdy innych wykonawców nie byÅ‚y testowane w warunkach poligonowych, ponieważ żaden z pozostaÅ‚ych wykonawców nie byÅ‚ w stanie ich udostÄ™pnić do przeprowadzenia próby drogowej.
Należy zwrócić uwagÄ™, że wykonanie dostawy Samochodu specjalnego sanitarnego – ambulans z napÄ™dem na cztery koÅ‚a (4x4) znajduje siÄ™ w zakresie dziaÅ‚alnoÅ›ci przedsiÄ™biorstw obecnych na rynku, co zostaÅ‚o potwierdzone także przez samego ZamawiajÄ…cego, który wskazaÅ‚, że zwracaÅ‚ siÄ™ do różnych podmiotów w celu zbadania ewentualnej możliwoÅ›ci wykonania dostawy. Natomiast powodem dla którego ZamawiajÄ…cy zrezygnowaÅ‚ z wszczÄ™cia procedury otwartej byÅ‚ fakt, że żaden z podmiotów, do których ZamawiajÄ…cy zwróciÅ‚ siÄ™ z zapytaniem ofertowym, nie byÅ‚ w stanie zrealizować przedmiotowej dostawy o parametrach i wymaganiach technicznych wskazanych przez ZamawiajÄ…cego, w wyznaczonym przez niego terminie. Okoliczność ta, podobnie jak argument ZamawiajÄ…cego kierowania siÄ™ zasadÄ… celowego i oszczÄ™dnego wydatkowania Å›rodków przy wszczÄ™ciu postÄ™powania w trybie z wolnej rÄ™ki, nie dotyczy przesÅ‚anki statuowanej w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy. Nie może być zatem brana pod uwagÄ™ przy ocenie zasadnoÅ›ci wszczÄ™cia postÄ™powania w trybie z wolnej rÄ™ki.
Fakt istnienia podmiotu, którego oferta odpowiada wymaganiom zamawiajÄ…cego nie przesÄ…dza o tym, że postÄ™powanie otwarte przeprowadzone w przedmiotowej sprawie nie doprowadzi do wyÅ‚onienia innego wykonawcy, którego oferta bÄ™dzie korzystniejsza dla zamawiajÄ…cego, a zarazem speÅ‚ni wszelkie wymogi stawiane przedmiotowemu zamówieniu. PrzykÅ‚adowo należy wskazać, że przeprowadzane byÅ‚y postÄ™powania otwarte na dostawÄ™ ambulansu z napÄ™dem 4x4 (np. Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego SP ZOZ w SuwaÅ‚kach ogÅ‚oszenie BZP: 369790 – 2010; Zespół ZakÅ‚adów Opieki Zdrowotnej Dobre Miasto ogÅ‚oszenie BZP: 316923 – 2011).
Zamawiający nie wniósł zastrzeżeń od wyniku kontroli.
Przykład nr 2 (KZ/58/10)
Przedmiotem zamówienia w postępowaniu wszczętym w trybie z wolnej ręki była dostawa 11 używanych wagonów tramwajowych T.
ZamawiajÄ…cy wyjaÅ›niÅ‚, że żadne z polskich przedsiÄ™biorstw tramwajowych nie sprzedaje używanych tramwajów, gdyż stan ich taboru jest bardzo zbliżony do stanu taboru ZamawiajÄ…cego. Możliwość nabycia tramwajów używanych zachodzi tylko wówczas, gdy przedsiÄ™biorstwa transportowe z paÅ„stw Europy Zachodniej dokonujÄ… wymiany taboru i pozbywajÄ… siÄ™ starych tramwajów. W ten sposób ZamawiajÄ…cy nabyÅ‚ w latach 2006 i 2007 używane tramwaje T., kupujÄ…c je od firmy B. (dalej „Wykonawca”). ZamawiajÄ…cy wskazaÅ‚, iż również w innych miastach Polski nastÄ™powaÅ‚y zakupy tramwajów używanych (np. Miasto P. od miasta Amsterdam i Dusseldorf, zaÅ› Miasto K. od miasta WiedeÅ„). ZamawiajÄ…cy może nabyć tego rodzaju pojazdy tylko wówczas, gdy ich dotychczasowy wÅ‚aÅ›ciciel wycofuje je z eksploatacji, wymieniajÄ…c na pojazdy nowe.
Jak wyjaśnił Zamawiający, po uzyskaniu od Wykonawcy informacji o możliwości sprzedaży używanych wagonów typu T., podjęto decyzję o przeprowadzeniu szczegółowego badania rynku. W wyniku przeprowadzonych działań Zamawiający uzyskał informację, iż żaden z podmiotów (poza Wykonawcą) nie ma na zbyciu i nie zna firm sprzedających używane tramwaje o parametrach odpowiednich dla Zamawiającego. Z uwagi na powyższe, Zamawiający przyjął założenie, że poza Wykonawcą brak jest podmiotów, które mogłyby zrealizować dostawę używanych wagonów o określonym przez Zamawiającego standardzie i Wykonawca jest jedynym w tej części Europy przedsiębiorstwem posiadającym w normalnej, bieżącej eksploatacji zmodernizowany tabor, podlegający obecnie planowej kompleksowej wymianie, oferując ten tabor do sprzedaży.
Argumentem do ponownego nawiÄ…zania kontaktów z WykonawcÄ… byÅ‚o zawarcie w latach poprzednich – po pomyÅ›lnie zakoÅ„czonych negocjacjach – umów na dostawy wagonów T. Ponadto ZamawiajÄ…cy zleciÅ‚ wykonanie operatu szacunkowego – oszacowania wartoÅ›ci rynkowej ww. pojazdów. Wyceny w siedzibie Wykonawcy dokonali certyfikowani rzeczoznawcy. MateriaÅ‚ potwierdziÅ‚ stan techniczny i wartość rynkowÄ… oferowanego przez WykonawcÄ™ taboru i stanowiÅ‚ podstawÄ™ do wystÄ…pienia do Wykonawcy o przedstawienie wstÄ™pnych warunków ewentualnej przyszÅ‚ej oferty i negocjacji.
Zamawiający zaznaczył, iż nie bez znaczenia jest fakt, iż oferta zakupu dotyczy 31 szt. pojazdów, gdyż dokonanie natychmiastowego zakupu tak znaczącej ilości tramwajów (przy jednoczesnej kasacji najstarszych pojazdów posiadanych przez Zamawiającego) zapewni ciągłość realizacji zadań przewozowych w komunikacji tramwajowej, przyczyni się do zmniejszenia ilości typów tramwajów, co jest działaniem pożądanym z punktu widzenia polityki taborowej. Posiadanie dużej ilości różnych typów tramwajów zwiększa bowiem koszty obsługi serwisowej, części zamiennych itd.
Zamawiający podkreślił, że wagony będące przedmiotem planowanego zakupu charakteryzują się także wysokimi walorami technicznymi. Wagony poddane zostały obszernej modernizacji. Dokonana modernizacja gwarantuje wysoką funkcjonalność pojazdów oraz czas eksploatacji na okres ok. 10-12 kolejnych lat bez konieczności przeprowadzania większych remontów. Ponadto tramwaje te należą do tego samego typu tramwajów jak wcześniej zakupione. Zakup tramwajów o takich samych rozwiązaniach konstrukcyjnych przyczyni się do wykorzystania już przeszkolonej kadry motorniczych i części pracowników zaplecza technicznego oraz stworzy korzystniejsze warunki techniczne i ekonomiczne utrzymania taboru (konserwacja, obsługa, remonty).
Rozwiązania konstrukcyjne zastosowane w pojazdach są nowocześniejsze niż w polskim wagonie 105N. Oferowane przez Wykonawcę wagony dają szanse powstrzymania na okres najbliższych kilku lat lawinowej degradacji zużytego w dużym procencie taboru Zamawiającego.
Przywołane przez Zamawiającego okoliczności maja charakter gospodarczy oraz organizacyjny, podczas gdy przepis art. 67 ust. 1 pkt 1 lit a) ustawy, stanowiący podstawę wszczęcia postępowania wymaga zaistnienia przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze.
W podobny sposób należy odnieść się do podnoszonej przez Zamawiającego skali zakupu oraz zgodności prowadzonych działań z prowadzoną przez Zamawiającego polityką taborową. Czynniki te, mające charakter ekonomiczno-organizacyjny, są irrelewantne dla oceny czy określony produkt może być oferowany wyłącznie przez jednego dostawcę i decydować o odstąpieniu od konkurencyjnych procedur wyłonienia wykonawcy określonego przedmiotu zamówienia. Należy podkreślić, iż Prezes Urzędu w przedmiotowej kontroli nie kwestionował zasadności wybranego rozwiązania, gdyż Zamawiającemu pozostawiona jest swoboda w określeniu przedmiotu zamówienia stosownie do własnych potrzeb, która jest ograniczona wyłącznie w zakresie wynikającym z ustawy (w szczególności art. 28 i kolejne). Z uwagi jednak na zastosowanie przez Zamawiającego trybu zamówienia z wolnej ręki do wyboru wykonawcy przedmiotowego zamówienia istotne jest ustalenie, czy przedmiotowe zamówienie może być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze, zgodnie z dyspozycją art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy, stanowiącego podstawę prawną prowadzonego postępowania.
ZamawiajÄ…cy miaÅ‚ możliwość takiego sformuÅ‚owania opisu przedmiotu zamówienia, który zapewniaÅ‚by mu pozyskanie pożądanego produktu na najkorzystniejszych warunkach dziÄ™ki peÅ‚nej weryfikacji cen rynkowych w drodze przeprowadzonego postÄ™powania w warunkach konkurencyjnych. Podstawy do rezygnacji z tej metody dziaÅ‚ania nie może stanowić również subiektywne przekonanie ZamawiajÄ…cego, iż oferta Wykonawcy zaproszonego do negocjacji stanowi „niepowtarzalnÄ… okazjÄ™ rynkowÄ…” oraz zawarte w poprzednich latach umowy z danym wykonawcÄ…. Takie okolicznoÅ›ci nie stanowiÄ… w żadnym przypadku przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Nie można również wykluczyć sytuacji, w której inny podmiot, dysponujÄ…cy taborem odpowiadajÄ…cym wymaganiom ZamawiajÄ…cego, zÅ‚ożyÅ‚by ofertÄ™ korzystniejszÄ….
Fakt, iż inne przedsiębiorstwa komunikacyjne nabywały używane tramwaje od innych dostawców czy też firm pośredniczących w obrocie pojazdami szynowymi, uniemożliwia uznanie, iż na rynku istnieje wyłącznie jeden wykonawca mogący zrealizować zamówienie, będące przedmiotem prowadzonego postępowania. Weryfikacja taka powinna nastąpić w jednym z trybów ustawowych, zapewniających zachowanie zasady konkurencyjności, jawności postępowania oraz powszechności dostępu wykonawców do zamówienia. Zamawiający wniósł zastrzeżenia od wyniku kontroli, które nie zostały uwzględnione przez Krajową Izbę Odwoławczą (uchwała z dnia 12 marca 2013 r. sygn. akt KIO KD 21/13).
Przykład nr 3 (KZ/176/12)Przedmiotem zamówienia w postępowaniu wszczętym w trybie z wolnej ręki była dostawa fabrycznie nowych elementów, tj. kompletnej trasy i taśmy wraz z klejeniem, niezbędnych do wydłużenia przenośnika taśmowego typu Intermet 1600, przeznaczonych do pracy w podziemnych zakładach górniczych wydobywających węgiel kamienny, w pomieszczeniach zagrożonych wybuchem metanu i pyłu węglowego.
Zamawiający wyjaśnił, iż wykonawca jest producentem, dostawcą i właścicielem dokumentacji przenośnika taśmowego typu INTERMET 1600. Przenośnik ten został zakupiony w 2010 roku w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego. Zamawiający wskazał, że Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (Opis przedmiotu zamówienia) określała, że przedmiotem dostawy będzie przenośnik o długości trasy 960 m., zaś w 2012 roku przenośnik ten będzie wydłużony do docelowej długości wynoszącej 1740m. Zamawiający przedstawił powody wszczęcia postępowania w trybie z wolnej ręki:
- firma L. jest producentem, dostawcą i właścicielem dokumentacji przenośnika taśmowego typu INTERMET 1600,
- należy zachować kompatybilność elementów będących przedmiotem zamówienia z wolnej ręki z elementami przenośnika, który ma być wydłużany (dobór napędów wymagał projektu i obliczeń uwzględniających konkretne rozwiązania techniczne),
- część elementów niezbędnych do przedłużenia przenośnika dostarczono w ramach zamówienia podstawowego,
- zostałaby utracona gwarancja na całość urządzenia w przypadku wydłużenia trasy przenośnika przez innego wykonawcę,
- wszystkie dostarczane podzespoły i elementy konstrukcji nośnej trasy przenośnika wraz z krążnikami górnymi i dolnymi powinny być zgodne z dokumentacją techniczną przenośnika, będącą własnością L.
- uruchomienie i przekazanie do dalszej eksploatacji wydłużonego przenośnika powinno nastąpić również pod nadzorem i za zgodą firmy L.
Należy wskazać, że ww. urządzenia oraz prace związane z ich montażem, nie stanowią dostaw i usług tak specyficznych pod względem technicznym, iż mogą być świadczone wyłącznie przez Wykonawcę zaproszonego do negocjacji. Na rynku, zarówno polskim, jak i unijnym działają liczne podmioty oferujące usługi związane z projektowaniem, produkcją oraz instalacją urządzeń na potrzeby przemysłu górniczego. Potwierdza to przeprowadzenie przez Zamawiającego przetargu nieograniczonego na wykonanie dostawy i montażu 5 sztuk fabrycznie nowych przenośników taśmowych o szerokości taśmy 1600 mm., przeznaczonych do pracy w podziemnych zakładach górniczych wydobywających węgiel kamienny, w pomieszczeniach zagrożonych wybuchem metanu i pyłu węglowego, poprzedzającego wszczęcie przedmiotowego postępowania, w którym zostały złożone dwie oferty niepodlegające odrzuceniu. Nieuzasadnione jest zatem założenie przyjęte przez Zamawiającego, iż jedynie zaproszony Wykonawca był w stanie spełnić stawiane przez Zamawiającego wymagania.
Z okoliczności faktycznych i dokumentów wynika, że Zamawiający zamierzał wydłużyć przenośnik o długości początkowej 960 m do długości 1740 m, a więc rozszerzyć przedmiot zamówienia określony w zamówieniu podstawowym. W takim przypadku Zamawiający powinien albo objąć wydłużenie przenośnika zamówieniem podstawowym albo opisać przedmiot zamówienia podstawowego w taki sposób aby wybrane rozwiązanie technologiczne mogło być kompatybilne z innymi dostępnymi na rynku rozwiązaniami, tak aby konieczność rozbudowy urządzenia nie powodowała automatycznie konieczności korzystania z rozwiązań technicznych oferowanych tylko przez wybranego uprzednio wykonawcę. Jednocześnie Zamawiający powinien zagwarantować sobie taki zakres uprawnień do dokumentacji technicznej ażeby możliwe było wykonanie wydłużenia przenośnika w postępowaniu konkurencyjnym, jeżeli przewidywał przeprowadzenie odrębnego postępowania. Prezes Urzędu stoi na stanowisku, że nie można wykluczyć, iż profesjonalne podmioty działające na konkurencyjnym rynku tego rodzaju usług, mając dostęp do dokumentacji technicznej, byłyby w stanie zrealizować przedmiotowe zamówienie zgodnie z wymogami określonymi przez Zamawiającego.
Należy wskazać, że nieobjęcie wydłużenia przenośnika zamówieniem podstawowym w sytuacji kiedy Zamawiający je przewidywał przy jednoczesnym braku prawa do dokumentów nie może stanowić sytuacji uzasadniającej wszczęcie postępowania w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a) ustawy, bowiem prowadzi do wytworzenia sztucznego monopolu. Należy dodać, że gwarancja jakości jest rodzajem zobowiązania, w którym wykonawca podejmuje się naprawy lub wymiany elementów rzeczy będącej przedmiotem umowy. Gwarancja jakości jest zobowiązaniem wynikającym z umowy, w której wykonawca udziela określonej gwarancji, przy czym strony mogą w dowolny sposób ustalić jej warunki. Mając na uwadze zastosowanie w stanie faktycznym niniejszej sprawy trybu z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy, należy podkreślić, iż konieczność powierzenia realizacji zamówienia danemu wykonawcy musi wynikać z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze, nie zaś być następstwem wcześniejszych działań Zamawiającego. Konieczność powierzenia realizacji zamówienia wykonawcy zamówienia podstawowego nie może wynikać z zaniechań Zamawiającego odnośnie konstruowania umów zawartych z tymże wykonawcą, w tym również w zakresie warunków gwarancji jakości. Nie ma bowiem przeszkód, aby w zawieranej umowie o zamówienie publiczne tak określono warunki gwarancji, by czynności wykonywane przez różnych wykonawców nie miały wpływu na uprawnienia Zamawiającego wynikające z gwarancji udzielonej przez wykonawcę zamówienia podstawowego. Powoływanie się przez Zamawiającego na realizację uprawnień wynikających z gwarancji udzielonej przez wykonawcę zamówienia podstawowego, a więc zobowiązania umownego będącego następstwem ustaleń stron zawartych w umowie w sprawie zamówienia publicznego, ma swoje źródło w zdarzeniu, za które odpowiedzialność ponosi Zamawiający, co tym samym nie wypełnia przesłanki określonej w art. 67 ust 1 pkt 1 lit a) ustawy (por. uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 3 listopada 2011 r., sygn. akt KIO/KD 81/11; uchwała Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 23 września 2011 r. sygn. akt: KIO/KD 71/11).
Zamawiający nie wniósł zastrzeżeń od wyniku kontroli.
Przykład nr 4 (KZ/1533/10)
Przedmiotem zamówienia w postępowaniu wszczętym w trybie z wolnej ręki była dostawa wraz z montażem oraz dzierżawą urządzeń niskoprądowych dla trybuny zachodniej stadionu W.
Zakres zamówienia obejmowaÅ‚ oddanie do używania i pobierania pożytków z nastÄ™pujÄ…cych skÅ‚adników majÄ…tkowych: system telewizji CCTV IP, system telewizji stadionowej, system okablowania strukturalnego, RTV-SAT, Centralny Zegar, zintegrowany system sprzedaży i kontroli biletów, DSO, Audio Video sal konferencyjnych, nagÅ‚oÅ›nienie pÅ‚yty boiska i trybuny zachodniej. ZamawiajÄ…cy podniósÅ‚, iż stadion piÅ‚karski poÅ‚ożony w K. przy ul. R. byÅ‚ budowany sukcesywnie od 2004 r. Pierwotnie miaÅ‚ być to obiekt sportowy przeznaczony do rozgrywania meczy piÅ‚karskich w ramach rozgrywek „Ekstraklasy” dla 20 000 widzów. W zwiÄ…zku z potencjalnÄ… możliwoÅ›ciÄ… przeprowadzenia w nim rozgrywek w ramach EURO 2012, projekt stadionu zostaÅ‚ radykalnie zmieniony, aby obiekt mógÅ‚ pomieÅ›cić okoÅ‚o 33 000 widzów. W myÅ›l planowanego do ogÅ‚oszenia rozporzÄ…dzenia Ministra Spraw WewnÄ™trznych i Administracji w sprawie sposobu utrwalania przebiegu imprezy masowej, minimalnych wymagaÅ„ materiałów zgromadzonych podczas utrwalania przebiegu imprezy masowej należy caÅ‚y obiekt wyposażyć w systemy, miÄ™dzy innymi CCTV (Closet-Cyrcuit TV-System), nagÅ‚aÅ›niajÄ…cy, RTV SAT.
W związku z tym, że pierwotny projekt nie przewidywał zastosowania tak rozbudowanych systemów kontroli, informacji i nagłośnienia, trybuna zachodnia powyższego obiektu była budowana bez brania pod uwagę przyszłego montażu wspomnianych urządzeń niskoprądowych. W tym przypadku, według Zamawiającego, najlepszym rozwiązaniem jest zlecenie dostawy i montażu wyżej wymienionych elementów, podmiotowi gospodarczemu, który budował trybunę od podstaw. Takie działanie jest podyktowane znajomością obiektu oraz chęcią uniknięcia konfliktu interesów, który mógłby się pojawić przy zlecaniu tego zadania innemu podmiotowi. Duże znaczenie ma też czas realizacji zadania, w przypadku dobrej znajomości zagadnień w zakresie urządzeń niskoprądowych będących przedmiotem zamówienia.
Zlecenie dotychczasowemu wykonawcy dostawy i montażu urządzeń niskoprądowych do ww. systemów gwarantuje ich kompatybilność z już zamontowanymi urządzeniami na innych trybunach. Ponadto uniknięto dodatkowych prób i zmian konfiguracji, w przypadku preferowania przez inny podmiot urządzeń o tych samych zadanych parametrach, jednak wytworzonych przez odmiennego producenta.
W przedmiotowym stanie faktycznym nie zachodzi sytuacja, w której ww. zamówienie może być wykonane tylko przez jednego wykonawcÄ™ z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Należy wskazać, że powszechnÄ… praktykÄ… jest przeprowadzenie postÄ™powania konkurencyjnego obejmujÄ…cego swym zakresem przedmiot zamówienia odpowiadajÄ…cy przedmiotowi niniejszego zamówienia (ogÅ‚oszenia BZP: Miejski OÅ›rodek Sportu i Rekreacji w Zabrzu Sp. z o.o.: 135412 – 2010; Miejski OÅ›rodek Sportu i Rekreacji w CzÄ™stochowie: 400370 – 2011; Miejski OÅ›rodek Sportu i Rekreacji w Kielcach: 200226 – 2011; EURO PoznaÅ„ 2012 Sp. z o.o.: 3549 – 2012; Gmina Miasto GdaÅ„sk: 145505 – 2011; Miejski OÅ›rodek Sportu i Rekreacji w Szczecinie: 167794 – 2010; Miejski OÅ›rodek Sportu i Rekreacji w Chorzowie: 446118 – 2009; Gmina Barlinek: 380110 – 2011; Narodowe Centrum Sportu Sp. z o.o.: Dziennik UrzÄ™dowy Unii Europejskiej 2010/S 230-351703). NiewÄ…tpliwie, wiÄ™c rynek obejmujÄ…cy podmioty zdolne do realizacji tego typu zamówienia jest rynkiem konkurencyjnym. Istnieje wiele kompetentnych podmiotów, które posiadajÄ… odpowiednie doÅ›wiadczenie i wiedzÄ™, aby zrealizować ww. zamówienie.
Należy też dodać, iż powierzenie wykonania przedmiotowej dostawy innym wykonawcom nie spowodowałoby braku kompatybilności z uprzednio zainstalowanym oprogramowaniem oraz dostarczonymi urządzeniami elektronicznymi i teleinformatycznymi. W niniejszej sprawie mamy bowiem do czynienia z oprogramowaniem oraz urządzeniami stanowiącymi standardowe i powszechnie dostępne rozwiązania, wykorzystywane w tego typu inwestycjach. Określenie zamówienia poprzez wskazanie konkretnych parametrów technicznych, czy funkcjonalności umożliwiłoby dokonanie wyboru wykonawcy zamówienia w postępowaniu konkurencyjnym. W sytuacji gdy istnieją na rynku inne podmioty mogące zrealizować dane zamówienie, nie jest wówczas uzasadnieniem dla jego udzielenia z wolnej ręki jedynie przekonanie zamawiającego, że tylko jeden wykonawca może je zrealizować najlepiej.
Zamawiający wniósł zastrzeżenia od wyniku kontroli, które nie zostały uwzględnione przez Krajową Izbę Odwoławczą (uchwała z dnia 7 marca 2012 r. sygn. akt KIO KD 23/12).
Przykład nr 5 (KZ/528/08)
Przedmiotem zamówienia w postępowaniu wszczętym w trybie z wolnej ręki była dostawa kuponów żywieniowych, uprawniających do realizacji posiłków profilaktycznych.
Zgodnie z przedstawionym uzasadnieniem, zaproszony do negocjacji Wykonawca –– jest jedynym podmiotem, który może Å›wiadczyć przedmiot powyższego zamówienia. ZamawiajÄ…cy po przeprowadzeniu analizy rynku w regionie stwierdziÅ‚, iż jedynie ten Wykonawca jest w stanie zapewnić realizacjÄ™ zamówienia, polegajÄ…cÄ… na możliwoÅ›ci otrzymania na podstawie kuponów żywieniowych posiÅ‚ku profilaktycznego lub zakupu produktów żywnoÅ›ciowych do przygotowania takiego posiÅ‚ku we wÅ‚asnym zakresie przez uprawnionych pracowników w miejscowoÅ›ciach, w których wykonujÄ… oni obowiÄ…zki sÅ‚użbowe.
Zamawiający decyzję o wyborze trybu zamówieniu z wolnej ręki oparł na przeprowadzonej przez siebie analizie rynku. W jej wyniku ustalono istnienie innych podmiotów prowadzących działalność obejmującą dostarczanie kuponów żywieniowych, które jednak w ocenie Zamawiającego, nie spełniały kryterium dostępności usług realizowanych na podstawie kuponów we wszystkich miejscowościach, wskazanych przez Zamawiającego.
W ocenie Prezesa Urzędu dostawa kuponów żywieniowych, wchodząca w zakres kontrolowanego zamówienia, nie stanowi pod względem technicznym dostaw tak specyficznych, iż mogą być świadczone wyłącznie przez Wykonawcę zaproszonego do negocjacji. W szczególności nie można stwierdzić, iż firma S. jest obiektywnie jedynym podmiotem, który tego typu dostawy oferuje. Wprost przeciwnie, na rynku, zarówno polskim, jak i unijnym, działają liczne podmioty oferujące tego typu dostawy, na co wskazywał w swoich wyjaśnieniach również Zamawiający. Nieuzasadnione jest zatem założenie przyjęte przez Zamawiającego, iż jedynie zaproszony Wykonawca jest w stanie spełnić stawiane przez Zamawiającego wymagania. Przywoływane przez Zamawiającego kryteria, które przesądziły o zaproszeniu Wykonawcy (dostępność punktów realizacji kuponów w określonych przez Zamawiającego miejscowościach), mogły być zweryfikowane w postępowaniu prowadzonym w jednym z trybów konkurencyjnych.
Przytaczane przez ZamawiajÄ…ce argumenty, uzasadniajÄ…ce przeprowadzenie postÄ™powania w trybie zamówienia z wolnej rÄ™ki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a), nie odnoszÄ… siÄ™ do przyczyn technicznych. Możliwość zorganizowania sieci punktów, w których byÅ‚oby możliwe zrealizowanie kuponów żywieniowych nie jest bowiem w żadnym stopniu zależna od przyczyn technicznych, lecz zdolnoÅ›ci organizacyjnych poszczególnych wykonawców. Możliwość takÄ… uzasadnia dodatkowo fakt, iż zgodnie z wymaganiami ZamawiajÄ…cego, dostarczone kupony miaÅ‚y uprawniać do realizacji posiÅ‚ków profilaktycznych w placówkach gastronomicznych i handlowych, funkcjonujÄ…cych w Å›ciÅ›le okreÅ›lonych miejscowoÅ›ciach. Z technicznego punktu widzenia nie ma zatem żadnych przyczyn, z powodu których inne podmioty nie mogÅ‚yby zapewnić sobie możliwoÅ›ci realizacji oferowanych przez siebie kuponów we wskazanych przez ZamawiajÄ…cego miejscowoÅ›ciach. Zgodnie z wyrokiem z dnia 29.07.2010 r. (sygn. akt V SA/Wa 875/10) Wojewódzki SÄ…d Administracyjny w Warszawie, „przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze nie należy utożsamiać ze wzglÄ™dami gospodarczymi i organizacyjnymi, warunkujÄ…cymi celowe, racjonalne i terminowe wykonanie zamówienia oraz wydatkowanie Å›rodków publicznych. WzglÄ™dy organizacyjne i gospodarcze, takie jak np. bliskość dostawcy do miejsca wykonania zamówienia, jak i racjonalność oferty w oczywisty sposób powinny być zweryfikowane w postÄ™powaniu przeprowadzonym w jednym z trybów konkurencyjnych”. W ocenie Prezesa UrzÄ™du, nie jest możliwa do zaakceptowania sytuacja, w której ZamawiajÄ…cy, mimo istnienia konkurencji na rynku, ogranicza krÄ…g podmiotów, które mogÅ‚yby zÅ‚ożyć oferty wykonania zamówienia, a tym samym kreuje monopol wybranego wykonawcy na rynku. DziaÅ‚anie takie jest sprzeczne z zasadami uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, stanowiÄ…cymi fundament systemu zamówieÅ„ publicznych. W konsekwencji, jeżeli istniejÄ… na rynku inne podmioty mogÄ…ce zrealizować zamówienie, należy przeprowadzić postÄ™powanie w trybie konkurencyjnym. WÅ‚aÅ›ciwie okreÅ›lajÄ…c warunki udziaÅ‚u wykonawców w postÄ™powaniu, opisujÄ…c przedmiot zamówienia w sposób odpowiadajÄ…cy swoim potrzebom, jak również formuÅ‚ujÄ…c odpowiednie kryteria oceny ofert, ZamawiajÄ…cy jest w stanie wyÅ‚onić wykonawcÄ™, który wykona zamówienie w sposób prawidÅ‚owy, jednoczeÅ›nie oferujÄ…c najkorzystniejsze warunki.
Zamawiający nie wniósł zastrzeżeń od wyniku kontroli.
Przykład nr 6 (KZ/1065/09)
Przedmiot zamówienia obejmowaÅ‚ dostawÄ™, montaż i uruchomienie central oddymiajÄ…cych, stanowiÄ…ce roboty dodatkowe w ramach inwestycji „Zaprojektowanie oraz wykonanie sieci CCTV (Closed Circuit Television) wraz z sygnalizacjÄ… pożaru oraz dźwiÄ™kowym systemem ostrzegawczym (DSO) – Modernizacja obiektu S. w K.”
ZamawiajÄ…cy wskazaÅ‚, iż zakres zamówienia, którego dotyczy zawiadomienie, obejmowaÅ‚ prace powiÄ…zane z zamówieniem na zaprojektowanie oraz wykonanie sieci CCTV (Closed Circuit Television) wraz z sygnalizacjÄ… pożaru oraz dźwiÄ™kowym systemem ostrzegawczym (DSO). W trakcie realizacji tego zamówienia jego Wykonawca poinformowaÅ‚, że zakres zadania opisany w specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie obejmowaÅ‚ dostarczenia ani montażu urzÄ…dzeÅ„ wykonawczych – tzw. centrali oddymiajÄ…cych, otwierajÄ…cych okna i drzwi na sygnaÅ‚ z systemu sygnalizacji przeciwpożarowej. W zwiÄ…zku z powyższym Wykonawca oÅ›wiadczyÅ‚, iż wykonany przez niego system bÄ™dzie dziaÅ‚aÅ‚, jednak tylko w zakresie okreÅ›lonym przez ZamawiajÄ…cego w Programie Funkcjonalno-Użytkowym, stanowiÄ…cym zaÅ‚Ä…cznik nr 7 do specyfikacji istotnych warunków zamówienia ZP/…../09.
W ocenie Zamawiającego, realizacja przedmiotowego zamówienia, obejmującego dostawę i montaż central oddymiających, jest możliwa wyłącznie przez konsorcjum: Przedsiębiorstwo C (lider), KA oraz K., gdyż stanowi ingerencję w wykonywany przez tegoż Wykonawcę system sygnalizacji pożaru. W trakcie konfiguracji, jak i instalacji oprogramowania systemu sygnalizacji pożaru niezbędne były szczegółowe opracowania techniczne, umożliwiające scalenie ww. systemów. Jako, że grupy dymowe systemu sygnalizacji pożaru i grupy oddymiania są ściśle powiązane ze sobą, jak również konieczność wprowadzenia niezbędnych powiązań programowych ww. systemów na poziomie central oddymiania i sygnalizacji pożaru, zapewniających integralność oraz pełną komunikację niezbędną w tego typu systemach, konieczne stało się powierzenie tego zakresu wykonawcy wykonującemu system sygnalizacji pożaru. Zgodnie z przedstawionym przez Zamawiającego uzasadnieniem, wykonanie obu systemów przez jednego wykonawcę pozwoliło na zachowanie odpowiedzialności za systemy, poprawności i niezawodności ich funkcjonowania oraz zapewnienia ciągłości gwarancji, co w ocenie Zamawiającego uzasadnia skorzystanie z trybu zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy. Ingerencja innego podmiotu w system sygnalizacji pożaru spowodowałaby, w ocenie Zamawiającego, utratę jego gwarancji, gdyż tylko Wykonawca systemu może wprowadzić do niego inne urządzenia. W świetle powyższego, Zamawiający uznał, iż uzasadnione jest skorzystanie z trybu zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy.
W ocenie Prezesa UrzÄ™du ww. zakres zamówienia nie stanowi Å›wiadczeÅ„ tak specyficznych pod wzglÄ™dem technicznym, aby mogÅ‚y być Å›wiadczone wyÅ‚Ä…cznie przez WykonawcÄ™ zaproszonego do negocjacji. Rynek usÅ‚ug zwiÄ…zanych z instalacjami przeciwpożarowymi, w tym zwiÄ…zane z projektowaniem, produkcjÄ… oraz instalacjÄ… systemów oddymiania oraz urzÄ…dzeÅ„ wchodzÄ…cych w skÅ‚ad takich systemów (np. centrale oddymiajÄ…ce) jest uksztaÅ‚towany i konkurencyjny, o czym mogÄ… Å›wiadczyć oferty zÅ‚ożone w postÄ™powaniu o udzielenie zamówienia na „Zaprojektowanie oraz wykonanie sieci CCTV (Closed Circuit Television) wraz z sygnalizacjÄ… pożaru oraz dźwiÄ™kowym systemem ostrzegawczym (DSO) – Modernizacja obiektu S. w K.”. ZamawiajÄ…cy nie wskazaÅ‚ żadnych cech konstrukcyjnych, czy też szczególnych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych przedmiotu zamówienia, które powodowaÅ‚yby, iż z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze, wykonanie zamówienia byÅ‚oby niemożliwe przez inny podmiot niż zaproszony do negocjacji Wykonawca.
Niezasadny jest również przywoÅ‚ywany przez ZamawiajÄ…cego argument wskazujÄ…cy na konieczność zastosowania trybu zamówienia z wolnej rÄ™ki na podstawie art.67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy dla osiÄ…gniÄ™cia poprawnoÅ›ci i niezawodnoÅ›ci funkcjonowania systemu oddymiania i systemu sygnalizacji pożaru, jak również ich kompatybilnoÅ›ci. Prezes UrzÄ™du stoi na stanowisku, że nie można wykluczyć, iż profesjonalne podmioty dziaÅ‚ajÄ…ce na konkurencyjnym rynku tego rodzaju usÅ‚ug, majÄ…c dostÄ™p do dokumentacji projektowej systemu sygnalizacji pożaru (w przedmiotowym postÄ™powaniu dokumentacja projektowa, wykonana w ramach zamówienia na „zaprojektowanie oraz wykonanie sieci CCTV (Closed Circuit Television) wraz z sygnalizacjÄ… pożaru oraz dźwiÄ™kowym systemem ostrzegawczym DSO”), byÅ‚yby w stanie zrealizować przedmiotowe zamówienie zgodnie z wymogami okreÅ›lonymi przez ZamawiajÄ…cego. W ocenie Prezesa UrzÄ™du nie byÅ‚o zatem żadnych przeszkód, aby ZamawiajÄ…cy mógÅ‚ opisać wymagania techniczne w sposób umożliwiajÄ…cy uzyskanie urzÄ…dzeÅ„ o okreÅ›lonych parametrach i funkcjonalnoÅ›ci, a także aby wybór ich dostawcy mógÅ‚ być dokonany w trybie konkurencyjnym. Należy podkreÅ›lić, iż konieczność udzielenia zamówienia bÄ™dÄ…cego przedmiotem kontroli, obejmujÄ…cego dostawÄ™, montaż i uruchomienie central oddymiajÄ…cych jest wynikiem pominiÄ™cia tych elementów na etapie przygotowania postÄ™powaÅ„ zwiÄ…zanych z realizacjÄ… inwestycji. OkolicznoÅ›ci tej nie można jednak uznać za przyczynÄ™ technicznÄ… o obiektywnym charakterze, która uzasadniaÅ‚aby skorzystanie z trybu zamówienia z wolnej rÄ™ki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy Stanowisko takie potwierdza wyrok NSA z dnia 22.03.2000 r. (sygn. akt II SA 2169/99), zgodnie z którym przeprowadzenie postÄ™powania w trybie zamówienia z wolnej rÄ™ki nie może być nastÄ™pstwem wadliwie zorganizowanego procesu inwestycyjnego.
Nieuprawnione jest również uzasadnienie wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy, ryzykiem utraty gwarancji na system sygnalizacji pożaru ze względu na ingerencję innego podmiotu w ww. system poprzez wprowadzenie do niego innych urządzeń. Konieczność powierzenia realizacji zamówienia nie może bowiem wynikać z działań Zamawiającego odnośnie konstruowania umów zawartych z określonym wykonawcą, w tym również warunków gwarancji jakości. Nie ma bowiem przeszkód, aby w zawieranej umowie o zamówienie publiczne tak określono warunki gwarancji, by czynności wykonywane przez różnych wykonawców nie miały wpływu na uprawnienia Zamawiającego wynikające z gwarancji udzielonej przez wykonawcę. Ponadto, należy podkreślić, iż w badanym stanie faktycznym, konieczność udzielenia przedmiotowego zamówienia, a wraz z nią ryzyko utraty gwarancji na uprzednio wykonane prace, wynikają z przyczyn organizacyjnych leżących po stronie Zamawiającego, nie zaś z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze.
Zamawiający wniósł zastrzeżenia od wyniku kontroli, które nie zostały uwzględnione przez Krajową Izbę Odwoławczą (uchwała z dnia 26 kwietnia 2012 r. sygn. akt KIO KD 43/12).
Opinia pochodzi z Informatora Urzędu Zamówień Publicznych, maj 2013, nr 5, www.uzp.gov.pl