NowePrzetargi.PL: Czy środowisko budowlane zgłasza uwagi do nowych instytucji, które ostatnio zafunkcjonowały w zamówieniach publicznych: specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programy funkcjonalno-użytkowe? Jeśli tak to jakie?
Andrzej Warwas: Po blisko roku obowiązywania rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego funkcjonowanie wprowadzonych tym rozporządzeniem rozwiązań dotyczących opracowania programu funkcjonalno-użytkowego jako opracowania za pomocą którego zamawiający jest zobowiązany opisać zamówienie obejmujące zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych oceniam pozytywnie. Ocenę tę opieram co prawda nie na podstawie kompleksowych badań i analiz, lecz w oparciu o sygnały i opinie zgłaszane w trakcie osobistych spotkań oraz nadsyłane na adres departamentu. Regulacje określone rozporządzeniem w istotny sposób przyczyniły się do usprawnienia przygotowania opisu przedmiotu zamówienia na zaprojektowanie i wykonanie robót, przez to że ujednoliciły i sprecyzowały co opis takiego zamówienia ma obejmować. Przede wszystkim jednak w mojej opinii przepisy te mają pozytywny wpływ i usprawniają samą realizację takiego zamówienia. Wymagana szczegółowość opisu z pewnością powoduje, że wykonawca mając informacje, dane i opracowania wymienione w §§ 18 i 19 rozporządzenia mogą sprawnie i w szybszym czasie opracować potrzebną dokumentację projektową warunkującą przystąpienie do wykonania robót budowlanych.
NowePrzetargi.pl: Zajmuje się Pani prowadzeniem procedur zamówień publicznych w przedsiębiorstwie energetycznym. W chwili obecnej Ustawa nakłada na Was obowiązki dopiero powyżej pewnych kwot progowych. Czy w związku z tym Dział Zamówień Publicznych w zakładzie energetycznym ma dużo pracy?
K.K.: Zamówieniami publicznymi w zakładzie energetycznym zajmuję się od trzech lat. W momencie zmiany kwoty progowej z 3 do 6 tyś euro ilość procedur uległa nieznacznemu zmniejszeniu, ale pracy nadal jest bardzo dużo. Wiąże się to z problemami interpretacyjnymi Ustawy. Ustawa Prawo zamówień obowiązuje od przeszło roku wydawałoby się że okres docierania się zakończył, niestety tak nie jest. Ciągle wprowadzone są nowe zmiany tak jak np. zmiany kwoty progowej.
NowePrzetargi.pl: Od kiedy Wasza firma funkcjonuje na rynku i jak określiłby Pan profil jej działalności?
Andrzej Tomana: Firma istnieje od bliska osiemnastu lat. Zaczynaliśmy praktycznie bez pieniędzy. Naszym jedynym kapitałem była wiedza i doświadczenie zdobyte na studiach m.in. przy tworzeniu oprogramowania dla specjalistycznych biur i jednostek badawczo-rozwojowych.
NowePrzetargi.pl: Jak długo zajmuje się Pani zamówieniami publicznymi?
I.A.: Zamówieniami publicznymi zajmuję się już blisko 5 lat, a dokładnie od 2000 roku. Gdy rozpoczynałam pracę w Urzędzie Skarbowym obowiązywała stara ustawa dopiero w 2004 roku weszła w życie Ustawa Prawo zamówień publicznych a w tym roku przyjdzie mi pracować już w oparciu o nowelizację tejże ustawy. Mam więc niemałe doświadczenie w tej dziedzinie prawa.